musique!

Medan vi väntar på att kvällen ska ta fart så ska jag ge lite låttips.
Jag är musiknörd och indie och fransk sextiotal är mina favoritgenrer!

Vi kan ju börja med Adam Green, före detta sångare i Moldy Peaches. Jag är lite kär i honom. Hans underliga texter och mörka röst, det är så fint jag dör.
Här är hans myspace
Ladda ner "bluebirds" om ni kan. Den är fantastisk.

France Gall är en fransk sextiotalsdam som gör musik som gör att det spritter i benen.
Hon vann schlagerfestivalen som 16åring på sextiotalet. Är dessutom söt som socker.
Här är hennes myspace


Den finns inget bättre sätt att få upp ett dansgolv än att spela Freezepop's Freezepop Forever.
Å ni förstår inte hur bra den här, ut och leta och ladda ner nu!!
gå in på deras myspace på momangen.

Halcali är ett japansk elektropopband med världens skummaste musikvideos. Låten Tandem kan till och med få en brat börja älska små japaner i konstiga frisyrer.
Lyssna på Tandem här och sök sedan på youtube efter "Twinkle Star":


Joanna Newsom är nästan en klassiker nu. Hon sjunger om sagor och björnar på sin harpa.
Titta på en himla fin musikvideo här:


Lio är fransyska som jag älskar! Hennes låt Banana Split är en av de mest spelade på min Ipod. Kolla så fattar ni:



Jag avslutar med mitt absoluta favoritband alla kategorier; Magnetic Fields. 1999 gjorde de albumet 69 love songs som är tre skivor med 69 underliga kärlekssånger. Alltså jag kan inte förklara med ord hur fantastiskt det här bandet är. Här är deras myspace men den gör inte sin rätta. Ladda ner eller gå bums och köp 69 love songs. Jag har aldrig hört något vackrare. Någonsin.


Exempel på annat jag gillar är:
Air, The Angels, Antony and the Johnson, Belle and Sebastian, Billie the vision & the Dancers, Brigitte Bardot, Carla Bruni, Chantal Goya, Claudine Longet, Doktor Kosmos, Erland Oye, Francoise Hardy, Hot Chip, Håkan Hellström, Indochine, Kinks, Le Tigre, Lio, Nico, Nouvelle Vague, Pizzicato Five, Slagsmålsklubben, Smiths, Soko, Stereo Total, Strip Squad, Vapnet, Zipper och en himla massa mer. Jag lyssnar också på en himla massa soul för tillfället.

Hoppas ni hittade nån ni artist som ni blev kär i ;)
puss.

Kommentarer:
Postat av: Linnea

Haha, vill kunna dansa som de där japanerna! Joanna Newsom och Magnetic Fields är stora favoriter här..

Postat av: sabrie

Oh,jag älskar magnetic fields. 69 love songs går nästan jämt å ständit i min stereo :)grymt bra!

2007-04-05 @ 22:30:53
URL: http://loveandcoffeine.blogg.se
Postat av: Astrid

Åh, jag och min bästa vän blev serenadade av Adam Green en Alla Hjärtans Dag. Han sjöng för oss i sin turnébuss, och sedan tog hans kompis ett fint kort på oss tre med min polaroidkamera. Att han ser lite retarded ut är typ bara för att han på riktigt är ganska långt borta. Men han är så fin ändå! Hans cover på Born To Run är världshistoriens finaste också, den kan man typ grina till när man är sådär 'ÅH LIVET VA!' och lite full, allra helst på våren då sommaren hägrar. Haha.

Och Magnetic Fields, ih så bra!

2007-04-06 @ 01:26:05
URL: http://www.astridmjau.wordpress.com
Postat av: claudie

å, Nouvelle Vague var bra...

2007-04-06 @ 01:59:59
Postat av: PrettyInPink

tack för tipsen, ska kolla det!!!

2007-04-06 @ 02:26:48
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag älskar Halcali!

2007-04-06 @ 11:37:13
Postat av: Diana

tack tack ska genast sätta igång och ladda ner en massa:)

2007-04-06 @ 12:31:13
Postat av: frida

adam är världsbäst och härligt udda. jag är också lite kär i honom.

2007-04-06 @ 13:32:11
Postat av: tistel

åh, vilka bra musiktips! det tackar vi för :)

2007-04-06 @ 13:52:31
URL: http://tistel.blogsome.com
Postat av: Emilia

Jag älskar Soko!

2007-04-06 @ 17:44:07
URL: http://clubkid.blogg.se
Postat av: Annika

Jag älskar France Gall!

2007-04-06 @ 19:33:25
URL: http://avenue.blogg.se
Postat av: kim

åh billie! ska få se dom den trettonde, ÄNTLIGEN! kanske får chans att träffa dom med när den jag ska dit med är kusin med en i bandet, hoppas! underbar musiksmak du har! :)

2007-04-07 @ 12:28:33
Postat av: jessica

oj är det lio som gjort banana split!? trodde det var vive la fete men det är nog en cover..

2007-04-07 @ 23:04:28
URL: http://speaking.blogg.se
Postat av: sandy

linnea - jag önskar oxå det :D

sabrie - oh jag vet, så fantastiskt!

astrid - DU ÄR MIN NYA IDOL

claudie - de är amazing!

prettyinpink - check it out!

anonym - men åå! jag med! ^__^

diana - ja gör det!

frida - vi kan vara kära tillsammans i honom <3

tistel - varsågod :D

emilia - ja det är mys!

annika - ja hon är to die for

kim - jag såg dem på emmaboda. de är great!

jessica - jag älskar vive la fête! ge mig covern!

2007-04-09 @ 20:13:03
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: Joline

Jag såg Bille live för första gången för två somrar sen och när dom gjorde Nightmares, så höll jag på att dö inombords. Det kan ha varit det vackraste ögonblicket i hela mitt liv.

2008-01-10 @ 18:38:42
URL: http://inajoline.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits