es temps sont durs pour les rêveurs.

Mina bästa filmer.

Jag tycker om fyra stycken filmer rysligt mycket.

Life Aquatic.
Jag är kär i Ned Plimpton. Jag faller varje gång han kommer in och frågar Cate Blanchett om han bara kan få lyssna lite när hon läser högt. Jag gråter varje gång han dör. Över alla breven han skriver till henne.
Och även annars är det en fantastiskt liten film där allt är så vältänkt och nästan lite hemligt.
Det här är min favoritscen:


Paraplyerna i Cherbourg
Catherine Deneuve har aldrig varit vackrare, färgerna aldrig finare i en film och en kärlekshistoria aldrig sorgligare.
Jag har hela albumet på min ipod och lyssnar och lyssnar och lyssnar. i flera år har jag bara lyssnat och lyssnat och jag kan inte tröttna.
här är det alldeles extra sorgligt:


8 femmes
Ja.. jag har kanske en fäbless för franska filmer där folk har fina klänningar och sjunger.
Den här såg jag på bio fyra gånger. En helt underbar liten cluedo historia som bara utspelar sig i ett hus. Och ibland bryter de ut i sång. Oh jag måste rota i någon av flyttkartongerna jag inte packat upp och se den nästan bums.
Det här är min favoritscen:


Amelie från Montmartre.
Världens vackraste film.
Och det vet ni.
Här är min favoritscen.


Vilka mer filmer kan bli mina nya favoritfilmer tror ni?
Tipsa mig.
Puss.


(och nina på mitt jobb skrev ett sånt fint inlägg om  mig på sin blogg. jag blev så glad så jag blir tvungen att
länka)

Kommentarer:
Postat av: sabitha

Hi Sandra,
You just got to see "Me and you and everyone we know" it is maybe one of the best movies ever made, I'm sure you'd like it!

Postat av: masha

isabelle huppert är underbar, likaså catherine deneuve och emanuella beart. jag gillar 8 femmes jättemycket. fast när det kommer till isabelle huppert tror jag nog inte att någon film slår la pianiste.

2007-10-17 @ 08:30:07
Postat av: klara j-r

royal tenenbaums, garden state, howl's moving castle...

2007-10-17 @ 08:30:48
URL: http://nomi.blogg.se
Postat av: masha

oj, tips ja, du verkar gilla fransk film. jag antar att du har sett delicatessen och the city of lost children? om inte, se dem genast. tror att du skulle tycka om dem. det gör i alla fall jag, väldigt mycket.

och running with scissors! underbar.

sedan diverse filmer som jag iofs tror att du kan ha sett: happiness, the ice storm, imaginary heroes. och du, börja ladda ner en ny tv-serie! sök på piratebay, det har bara kommit två avsnitt hittills och det kommer nya varje torsdag. pushing daisies heter den. trust me, du kommer älska den.

se ett klipp från serien här!

2007-10-17 @ 08:40:34
Postat av: masha

HÄR! http://www.youtube.com/watch?v=9qikoHqugOs

2007-10-17 @ 08:41:32
Postat av: Anna

Trainspotting (jag är hemligt kär i sick boy!)

2007-10-17 @ 09:22:59
Postat av: Anna

Du måste se Paris je t'aime! Kom ut förra året tror jag. UNDERBAR. Och I heart Huckabees är en fin film också. Sen kanske du antagligen har sett the Science of Sleep? GULD, som fan. JA

2007-10-17 @ 11:27:31
URL: http://farbroranna.blogspot.com
Postat av: Mrs S

Åh vad kul med lite nya filmtips!
Mina favoritfilmer, förutom Amelie dårå, är:

*Bin Jip, Ki-duk Kim http://www.youtube.com/watch?v=Ye928RR6r0s
*Det stora blå, Luc Besson
*Big Fish, Tim Burton (och Kalle och chokladfabriken, både hans version och den från 1971)

*Sånger från andra våningen, Roy Andersson

2007-10-17 @ 11:36:32
URL: http://divineaverage.blogspot.com/
Postat av: Amanda

Märker att vi har typ exakt samma filmsmak! Lovely

2007-10-17 @ 11:56:45
URL: http://amandaelinmaria.blogspot.com
Postat av: Gelix

Delikatessen, som även den är regisserad av Jean Pierre Jeunet, som gjort Amelie. En Långvarig Förlovning är ju ganska fin också. Främst av allt slutet. Brown Bunny är ju rätt bra också.

2007-10-17 @ 12:17:13
URL: http://www.gelix.blogg.se
Postat av: Kajsa

Ohh, 8 Femmes såg jag mitt i natten någon gång i vintras när jag inte kunde sova och låg i min säng och slötittade på TV. Så sjuuukt underbar liten film. Älskar miljön, kläderna, att alla misstänker alla, färgerna och framförallt; sången och dansen!

2007-10-17 @ 13:50:46
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: PrettyInPink

* En kärlekshistoria - tonårskärlek & 60tals Sverige, kan det bli bättre?!
* Ghost world - otroligt skön & rolig.
* Belle de jour - Fröken Deneuve är underbar!
* Reality bites - En av 90-talets bästa filmer med bästa soundtracket.
* Buffalo 66 - Vincent Gallo & Christina Ricci, det kan bara inte bli fel.
* Virgin Suicides - alldeles, alldeles underbar!
* Harold and Maude - Ung kille som iscensätter sina egna självmord blir kär i gammal livfull dam. FANTASTISK!!!

(Du har säkert sett en del av dem men man vet aldrig...jag har aldrig sett 8 femmes men ska genast hyra den! tack för tipset, jag har haft filmtorka den senaste tiden!)

*

2007-10-17 @ 14:32:37
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: Malin

Se Dagboken-Jag säkte dig och fann mitt hjärta
en riktigt bra kärleksfilm

2007-10-17 @ 15:50:39
URL: http://vonolsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag älskar också franska filmer, speciellt 60-tals filmer. Här är några tips jag kommer på nu;

Leva sitt liv
Till sista andetaget
Jules och Jim
Hiroshima - min älskade
Flickan på bron

Paris, je t'aime, är en ny film som du kanske har hört talas om, den är riktigt riktigt bra. Massor med kortfilmer om kärleken i Paris.

2007-10-17 @ 16:21:13
Postat av: Anonym

Paris Je t'aime är underbar, Candy också. Om två bohemer som är väldigt vackra. Knarkare.

2007-10-17 @ 16:28:18
Postat av: klara j-r

jo, och marie antoinette om du inte har sett den...
resan till melonia, det är också en underbar poetisk och underbar barnfilm som är baserad på shakespears stormen.

2007-10-17 @ 16:37:11
URL: http://nomi.blogg.se
Postat av: remind

OM du gillar Amelie från Montmatre så måste du se filmen
"tillsammans är man mindre ensam"! den är sjuk bra också fransk med Audrey tatou i huvudrollen hur mysig som helst man dör av mys när man ser den!

2007-10-17 @ 17:16:35
URL: http://remind.blogg.se
Postat av: Valerie

Om du inte redan gjort det hundra ggr se Godards "Bande à part", den är bara så you dahlin'.

2007-10-17 @ 18:45:09
Postat av: Carin

se 'tillsammans är man mindre ensam' om du gillar franska filmer ('ensemble, cést tout'). Audrey Tautou spelar huvudrollen. Kanske inte så djup men härlig fransk och söt!

om du inte sett M'arie Antoinette' borde du verkligen se den! Eller 'Virgin Suicides' som också är regisserad av Sofia Coppola.

2007-10-17 @ 19:37:36
URL: http://carins.blogg.se
Postat av: Chien

"Donnie Darko" är grymt bra!
Som tv serie så är "upp till kamp" världens bästa serie,den går i fyra delar.
Sen har alla andra tipsat om sådant jag skulle haft med också.
x

2007-10-17 @ 19:46:20
Postat av: f

"Mannen utan minne" av Aki Kaurismäki.
http://www.youtube.com/watch?v=RPzbCJWdMXM

En helt magisk film som lämnar efter sig en varm känsla i hela kroppen.

2007-10-17 @ 20:09:28
URL: http://fantasifull.blogg.se
Postat av: Nicolina

In the mood for love. Vacker.
Tack för en fin blogg!

2007-10-17 @ 20:30:51
Postat av: Kristin

Hihi vi har nog ganska olika filmsmak är jag rädd =) Just franskt har jag lite svårt för... Kanske för att jag läste tyska i skolan och tjejen jag hatade över allt annant gick i franska-klass... =) Life aquatic däremot är lysande!! Älskar också Virgin Suicides som jag såg att någon rekommenderade... Och när vi ändå pratar Sofia Coppola så älskade jag Marie Antoinette också (fast hon är fransk =) ).
Tack för att du tog upp ämnet, jag fick också massa tips ju! Lycka till med filmväljandet!

2007-10-17 @ 20:54:52
URL: http://klistin.blogg.se
Postat av: Fanny

Åh, paraplyerna i cherbour! Lovely.

Jag vill tipsa om Godardfilmerna Une femme est une femme, Till sista andetaget och Charlotte et son Jules och Tatis Semestersabotören och Mon Oncle. Även jag tycker att du ska se Hiroshima-mon amour också, om du inte redan har sett den.

2007-10-17 @ 21:18:15
Postat av: Anna

De flesta av mina favoritfilmer har redan räknats upp (Harold and Maude, Donnie Darko, alla Sofia Coppolas filmer, Mannen utan minne, Jules et Jim, Wes Andersons filmer). Min absoluta favoritfilm annars är Heaven med mina stora förälskelser Cate Blanchett och Giovanni Ribisi.
Life Aquatic har en ganska speciell plats i mitt hjärta annars, jag och min stora kärlek såg den på bio på vår första träff.
Andra bra filmer jag vill tipsa om är Survive Style 5+, Samaritan Girl (Kim Ki-Duk, såg att någon tipsat om Järn3:an också), Helgon i neon (Wong Kar-Wai) och Spirited Away.

2007-10-17 @ 23:24:09
Postat av: masha

jag känner mig manad att kommentera igen, då jag är lite av en filmnörd.

anna: jag tyckte faktiskt inte att heaven var sådär jättebra. jag väntade hela tiden på att någonting storslaget skulle hända för jag hade hört så bra om den filmen. den platsar inte bland mina favoriter i alla fall, men smaken är ju som baken.

och angående "spirited away" anser jag inte att den är en av de bästa studio ghibli-filmerna. se istället "grave of the fireflies", "princess mononoke", "laputa the castle in the sky" eller varför inte "kiki's delivery service". den första är jättesorglig och fin. miyazaki är i vilket fall som helst ett geni.

jag är dessutom ett stort fan av hitchcock. spellbound är en av mina topp 10-filmer. salvador dali har gjort en drömscen i den, helt fenomenalt.

2007-10-18 @ 06:30:19
Postat av: Anna

masha: Jag förstår att man kan tycka den är tråkig. Själv tycker jag den är fenomenalt fin.
Jag har sett Princess Mononoke och Laputa och var inte så förtjust i dem. Jag tycker bättre om de gulliga filmerna, som Totoro. Men jag har funderat på att ge Eldflugornas grav och Kiki's en chans ändå!

Åh, Hitchcock!

2007-10-18 @ 07:24:03
Postat av: e

inget tips på film, men däremot en vacker musikvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=grFSktOx6qo

2007-10-18 @ 09:53:26
Postat av: Michaela

Besök min sida och fynda! Allt i från Lackväska till kjol/klänningar från H&M trend.
Billig!

2007-10-18 @ 10:46:31
URL: http://buymycloset.blogg.se/
Postat av: sandra

sabitha - ja den är verkligen en bra film!

masha - oh jag måste se den..alla säger att den är så bra.

klara j-r - ja gud de filmerna är fantastiska

masha - jag älskar delikatessen och pushing daisies tror jag blir min nya favvoserie!

anna - år och dagar sen jag såg trainspotting. får nog se den snart igen.

anna - paris j'taime står på första plats på min hyrlista. jag tror jag kommer älska den.

mrs s - hmm kollade på klippet.. verkade sådär.. big fish tycker jag inte alls om och sånger från andra våningen ger mig obehagskänslor. men det är väl ändå härligt att folk har olika smak.

amanda - vad fint :)

gelix - delikatessen är underbar liksom en långvarig förlovning. brown bunny har jag aldrig hört talas om. vad handlar den om?

kajsa - oh den är så fantastisk!!!

prettyinpink - tack förfilmtipsen, hade sett de flesta men harold and maude vill jag verkligen se!!

malin - okej tack!

klara j-r - resan till melonia kan jag ha sett en miljard filmer. jag bara älskar den. och framförallt william.

remind - oh ska kolla upp! tackar

valerie - inte sett! ska försöka komma ihåg tack!

carin - tack för tipsen! marie antoinette och virgin suicides är två rysligt fina filmer!

chien - jag ääääälskar donnie darko

f- oh jag tycker också jättemycket om mannen utan minne.

nicolina - tack och varsågod! :)

kristin - tack och lycka till själv! :)

fanny
- tack så mycket för tipsen! inte sett nån av dem.

anna - tack för tipsen! heaven har jag aldrig hört talas om.

e - ska kolla på musikvideon alldeles strax :)

2007-10-18 @ 10:53:57
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: åsa nisse

titta på "stranger than paradise". det är en bra film, en av mina favoriter i alla fall.

2007-10-18 @ 12:55:49
URL: http://likeabox.blogspot.com
Postat av: ida

som nån skrev ovan - the notebook! alltså dagboken (jag sökte dig och fann mitt hjärta) som den heter på svenska. om du inte sett den tror jag att du skulle fucking älska den. den ultimata kärlekshistorian som får en att gråta floder utan att kunna sätta fingret på varför.

en annan av mina favvofilmer är "a life less ordinary" från 1995 av danny boyle (regissör till bl a trainspotting), med ewan mcgregor och cameron diaz i huvudrollerna. så långt ifrån en vanlig americansk rom-com man kan komma. otippat weird film där ewan mcgregor spelar en städare som blir avskedad från sitt jobb som städare och blir ersatt av en robot, öh. roligaste lovestoryn jag vet och ett grymt soundtrack.

och apropå den borde du verkligen se om trainspotting. min favorit genom tiderna. såg den varje natt under ett års period (konstig läggdagsrutin jag vet) och den håller än.

2007-10-18 @ 13:38:01
URL: http://pancakesinthesky.blogspot.com
Postat av: ida

sen hoppas jag ju att du redan sett mean girls tusen gånger, annars blir jag nästan arg.

2007-10-18 @ 13:40:01
URL: http://pancakesinthesky.blogspot.com
Postat av: PrettyInPink

Sandra, jag anade att du hade sett de flesta filmerna, men Harold and Maude, alltså...du kommer DÖÖÖÖÖ när du ser den!!!!!!!

2007-10-18 @ 14:10:50
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: sandra

ida - haha ja "a life less ordinary " är verkligen en underlig film. och vet du vad, jag ÄLSKAR mean girls.

prettyinpink - åå det är faktiskt flera som sagt att jag skule gilla den! kul!!

2007-10-18 @ 17:22:22
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: Cécile Natalie

http://www.youtube.com/watch?v=ILYL586QI38

här är en fransk film som alla kollar när dom är små i frankrike :-)

2007-10-18 @ 20:21:55
Postat av: Paulina

The science of sleep är helt fantastisk.

2007-10-19 @ 15:49:41
URL: http://paui.blogg.se
Postat av: Lina

Amelie från Montmartre Det finns inget bättre, världens vackraste film, gick rakt in i hjärtat första gången jag såg den!

2007-10-19 @ 22:23:43
URL: http://ishebum.blogg.se
Postat av: emmely

se stranger than fiction om du inte har sett den! fin och bra är den. love it!

2007-10-19 @ 23:33:58
URL: http://www.miniminimotorbikes.blogspot.com
Postat av: mickan

pan's labyrinth! sorglig men så fin!

2007-10-20 @ 14:42:53
Postat av: Stina

Håller med om att Amélie är underbar. Och alla Wes Andersson-filmerna såklart. Och Little Miss Sunshine som är lite i det stuket också. Allt Sofia Coppola har gjort är också fenomenalt. Varje gång någon sågar Marie Antoinette nästan irriterad. Den var rörande och vacker. Punkt.

2007-10-20 @ 15:20:25
URL: http://rubia.se
Postat av: Ellis

Såg Amelie för första gången idag och herregud vad jag älskar den filmen, jag var fast redan vid de första scenerna..absolut finaste filmen, ah:)

2007-10-20 @ 20:16:44
URL: http://ellisellis.webblogg.se
Postat av: felicia

hmm om jag ska matcha lite med dina klipp så tror jag du skulle gilla (om du inte redan sett):
little miss sunshine (underbar)
napoleon dynamite (HUMOR)
nacho libre (MERA HUMOR)
stranger than fiction (söt udda och cool kärlekshistoria)
eternal sunshine of the spotless mind (ord är överflödiga)
big fish (fantastiskt underbar)
____

och mina bästa filmer jag har sett detta året som jag personligen gillat oavsett genre är:
sunshine OCH sonnenschein OCH shine (tre väldigt olika filmer, men väldigt bra allihop. sunshine handlar om att solen håller på att dö. sonnenschein om en österrike-släkt under nazi-kriget och shine om en pianist som blir galen av press och komplicerade pianostycken)..
children of men (alla kvinnor blir infertila. låter skumt men är ruskigt bra. om den inte får en oscar så blir jag sur)
requiem for a dream (fick en dålig magkänsla efteråt. eftersom den var så sorglig, men det kan samtidigt inte bli annat när det handlar om droger. väldigt bra!)
hair (världens bästa musikal)
femte elementet (okej. jag har sett den typ 1000ggr sen 1997 men jag har sett den massvis detta året också)
och sist men absolut inte minst... alla säsonger av serierna "NIP/TUCK" och "HEROES".
___

om du skulle få en plötslig lust att nöta filmer och serier i ett halvår så är min lista ultimat. DU KAN OMÖJLIGT BLI BESVIKEN!

kramkram

2007-10-21 @ 22:25:26
Postat av: Malin

Upptäckte nyss en australiensisk film, Picnic at Hanging Rock, den måste jag se http://www.imdb.com/title/tt0073540/. Verkar vara en salig blandning av fantastiska garderober, skolflickor och mystisk.
Några scenbilder http://blogs.lexpress.fr/cafe-mode/2007/10/les_films_bien_sapes_piqueniqu.html

2007-10-21 @ 23:16:31
Postat av: sandi

cécile
nathalie - den var allt bra konstig!

paulina - jag den står på min lista

lina - ja pang bom bara

emmely - ja den är hemskt bra!

mickan - ja den är verkligen fin

stina - vi verkar ha samma filmsmak :)

ellis - ja verkigen finaste filmen!

felicia - tack för alla toppen filmtips! hade sett de flesta men det måste ju också innebära att jag kommer gilla de jag inte sett :)

malin - oh den verkar hemskt fin :)

2007-10-22 @ 11:57:58
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: linda

milos formans forsta film 'en blondins karleksaffar' ar en av mina favoriter, sa braaa!
en annan film som ar sjukt bra ar 'sedmikrasky'(daisies), en tjeckisk new wave film av vera chytilova http://www.youtube.com/watch?v=Md-LwM0s9fY

2007-10-23 @ 03:44:47
Postat av: nsaskia

Eternal Sunshine of the spotless mind. Så fint, jag gråter varje gång. Smsde, den är helt underbar.Tror skull epassa din filmmak(?).v

2007-12-21 @ 14:42:04
Postat av: Jakesixdegrees

Very Good Directory !!!
Keep It Up.

2007-12-26 @ 20:14:43
URL: http://jakesixdegrees.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits