16 år.



Förut visade jag ju bilder från mig själv som
13åring och Spice Girls fantast.
Vi hoppar fram några år till 2000-2001. Då var jag sexton, hade precis börjat gymnasiet och det var väl här lite livet började.
Jag hade så fruktansvärt starka band till mina tjejkompisar de här åren. Jag var ofta ensam hemma och på somrarna bodde jag själv i lägenheten i tre månader, för mina föräldrar var på landet.
Jonna och Nathalie och Vippe flyttade praktiskt taget in.
Vi gjorde allt ihop - från fyra timmars-fika till tio mackor med ost på när vi var superfyllehungriga efter nån fest hos nån i parallellklassen. Vi till och med hånglade med samma killar.
De här åren var så sjukt fina.


Det blev alltid mycket sånt här när vi var fulla..


Ja ni ser ju!


Jag tyckte om en pojke som hette Andreas ett litet tag.



Jocke, Lukas och Carl Christian har tequilarace.


Här är jag med min adidaströja från 70talet som jag praktiskt taget levde i.


Här är jag igen. Dans som vanligt.
Alltid dans och alltid Caesars Palace, Bad Cash Quartet, The Doors och Led Zeppelin.


Jag, Malenas dåvarande tjej och Malena.


Jonna, jag och Diana på Hultsfred.


Jonna och Nathalie.


Jag och Jonna utanför café String.
Där satt vi 7 dagar i veckan, 4 timmar om dagen minst. det var galet.


Notera att jag har samma scarf 2001 som fem inlägg under!


The gang.

Några bilder är filmklipp hämtade från den här filmen

Kommentarer:
Postat av: Elizabet

härliga bilder:)

Postat av: Bohemica

Haha så mysigt!

2007-04-17 @ 09:56:11
URL: http://bohemica.blogg.se
Postat av: Cajsa

Åh så du är barndomsvän med Diana Orving - hon är min svenska favoritdesigner!

2007-04-17 @ 13:15:49
URL: http://cajsitadesign.blogspot.com
Postat av: Johanna. B

Det var kul att upptäcka att du inte ens förstod vinken. Om du brytt dig om att läsa hela artikeln så hade du kanske förstått att du och de flesta andra bloggare borde snappa upp debatten. Här kommer ett litet utdrag ur artikeln:
"Kan man tala om en backlash för konsumtionssamhället är den här nu. De senaste årens inredningsfeber och lyxdrömmar ifrågasätts av allt fler intellektuella. Budskapet är högt och tydligt: Ingen vill veta var du köpt din tröja.
Prylhetsen, menar man, skymmer sikten för viktigare frågor - kriget i Irak, miljöförstöringen, försämringarna i a-kassan."
För er som vill läsa hela se:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=634469

2007-04-17 @ 13:44:00
Postat av: sandra

elizabet - tack :)

bohemica - eller hur :)

cajsa - ja diana är så duktig!

johanna b - vad menar du? att det var menat som en pik att jag hellre borde skriva om kriget i irak än sextonårsminnen? ärligt talat...

2007-04-17 @ 14:45:20
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: Emma

Hur har det gått med Marc Jacobs skorna? Är fortfarande nyfiken.

2007-04-17 @ 15:49:21
Postat av: sandra

emma - det går ingenting med dem. jag har släppt det. de är dumma i huvudet och jag orkar inte tjata.

2007-04-17 @ 16:19:36
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: masha

men pengarna då? de fick du väl ändå tillbaka? seriöst, annars är de ju inte normala i skallen.

2007-04-17 @ 18:46:00
Postat av: nath

haha me gu vilken underbar överraskning! skulle på ngn
dejt nu men vet inte var hammarbykanalen ligger så jag skippar det. men KOM IGEN! irak iran miljön ja tack vi vet, men kan vi inte för en gångs skulle få glömma det lite och vara kreativa i det vi trivs? säger det samma ärligt talat..

2007-04-17 @ 20:08:13
Postat av: Rebecca

Både "Johanna B", artikelförfattaren Bo Madestrand och författarinan Sisela Lindblom borde ju leta efter verkligheten i vår generation istället för bland sina snäva fördomar.
"Vi satt på kaféer och läste poesi. 80-talets barn sitter på champagnebarer och läser Ebba von Sydow. De har bytt svart mot rosa, Franz Kafka mot Paris Hilton, Myrorna mot Manolo Blahnik. De har chihuahuor. De är, för att citera bokens titel, "skamlösa"." Ärligt talat - vem är det som är befriad från djup? Vem säger att man inte kan läsa både Paris Hilton och Franz Kafka? Vem hävdar att man inte både kan ha ett intresse för det estetiska och ett för det politiska? Och vem använder historiens mest uttjatade "det var bättre förr"-argument? Det är inte vi! Det är det bakåtsträvande välde som är rädda för alla vi unga som både är vackra och smarta! Herregud, vad har de att komma med när det är vi som bestämmer? De har förlitat sig på sin verbala förmåga och tror att den ska föra dem vart de vill. De sitter i sina Coop Forum-byxor och tror att det ger dem ett intryck av större allvar. Jag tror ärligt talat att det handlar om rädsla för vad vi kan åstadkomma, och ett mindervärdeskomplex inför vår förmåga att blanda allvar och yta. Vilken människa kan med handen på hjärtat säga att de faktiskt vill sitta hela dagarna och diskutera poesi och läsa Kafka? Det är inte fel ibland, precis som det inte är fel att ibland ge sig hän åt sina njutningar. Hur mycket gott kan man åstadkomma genom att uppoffra allt roligt? Ska vi lida oss till en bättre värld?!

Att "ge en vink" till Sandra om att hon skulle höra till intelligensbefriade så kallade Stureplansbrudar gör mig förbannad. I sin blogg visar Sandra upp många sidor, och vi som har läst ett längre tag vet att hon, för att nämna en av många talanger, är en oerhört begåvad tecknare och filmmakare. Att påstå att djup endast kan nås genom exempelvis "djup" litteratur är inte bara oerhört korkat, utan också helt fel. Den estetiska kulturen (konsten - för dig som inte hänger med!) har varit med att utveckla vårt samhälle framåt i alla tider. Att dela med sig av sin talang inom det området berikar också vår värld.

Hoppsan, detta blev visst en predikan. Kort sagt: Sandra, du behöver absolut inte skriva om miljön, Irak eller Kafka. Du hjälper till nog som det är!

2007-04-17 @ 21:55:03
Postat av: sandra

GO Rebecca! Du är tuffast i stan! Håller med dig på alla plan. kram!!

2007-04-17 @ 22:00:05
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: masha

rebecca:

först säger du en massa saker som är genomtänkta och jag håller med om mycket av det du säger (fast jag har inte läst boken ifråga, så den vet jag ingenting mer om än det som stod på dn eller det jag har sett i tv). men sedan, efter det långa första stycket, säger du det här som känns väldigt väldigt underligt:

"Att "ge en vink" till Sandra om att hon skulle höra till intelligensbefriade så kallade Stureplansbrudar gör mig förbannad."

vad vet du egentligen om "de intelligensbefriade stureplansbrudarna"? sa ens den där johanna någonting om att sandra skulle vara en stureplansbrud? handlar "skamlösa" enbart om stureplansbrudar? jag tror knappast det. och hur vet du att en del stureplansbrudar INTE sitter hemma och läser kafka? dömer du dem bara för att de tillhör en norm/grupp av människor som inte tilltalar dig? bara för att man är normativ eller ser ut på ett visst sätt betyder det inte automatiskt att man är "intelligensbefriad".

plus att jag faktiskt tycker att det är en väldigt viktig debatt. det är viktigt att människor (även jag) börjar fundera och reflektar över varför det överkonsumeras så mycket i dagens samhälle. för det är faktiskt ett stort problem på många plan, varesig du är medveten om det eller inte.

det här inlägget har egentligen ingenting med sandra eller hennes blogg att göra, för jag gillar den och henne. jag tycker att lite av varje är bra. man behöver inte skriva om kriget i irak. det bevisar inte att man skulle vara en bättre människa med mer intellekt. det här inlägget är mest en kommentar till det du sa, rebecca.

2007-04-18 @ 09:12:18
Postat av: Rebecca

Hej igen!
Precis som du, Masha, har jag inte heller läst boken i fråga. Att jag generaliserar och kallar en viss grupp av människor för Stureplansbrudar är för att debatten redan har gjort denna generalisering, och jag har bara snappat upp termen därifrån. Genom att dessutom skriva "så kallade" anser jag att gjorde det klart att jag inte ville peka ut en specifik grupp.

Själv kommer jag från Göteborg så jag kan inte påstå att jag känner några ur denna.. socialgrupp? Men jag antar att filmer som Darling och så vidare inte direkt stärker den allmänna bilden av att livet kring Stureplan skulle vara ytligt. Därmed menade jag INTE att alla dessa, i brist på bättre ord, Stureplansbrudar är ointelligenta. Det är dock så fördomen ser ut, och av Sandras blogg att döma tycker jag inte att hon passar in i den fördomen.

Hursomhelst känns det som att du kanske tog illa upp och missförstod mig. Har du läst ursprungsartikeln? En stor del av min kritik riktade sig just till den mycket fördomsfulle författaren, och min poäng var i princip att man kan vara mångsidig! Därför känns det lite underligt att du har fått bilden av att jag inte tror att en Stureplansbrud kan läsa Kafka. Det jag ville ha sagt var ju att man inte behöver klä sig i Manchesterbyxor och bo i kollektiv för att få passa in i intellektuella sammanhang! Det är dit åren har fört oss, och därför är det ju så mycket mer spännande att leva nu än på sjuttitalet. Att vara modemedveten, gilla att festa OCH att vara intelligent är inte längre en motsägelse.

2007-04-18 @ 17:43:03
Postat av: Anonym

påminner om mig och mina kompisar! :D (ja jag är fortfarande i den åldern yes)

2007-04-18 @ 19:40:22
Postat av: malena

hej snygging

vilken bra och fin blogg du har (ska laga den där inspirerande sparrispastan nån dag). vad förvånad jag blev när jag o fanny dök upp på bild. tydligen är hon numer en hård brud som boxas o bor i berlin. idag var jag o kolla damallsvenskan dif-karlstad. egentligen är jag ju hammarbyare, men dif har köpt in en så otroligt het spelare från tyskland som heter ariane hingst (!). var tvungen att gå dit o kolla. jag o mitt sällskap är var nog läktarens värsta sexister. 3-1 till DIF yEAH!

xo
malle

2007-04-19 @ 00:15:40
Postat av: sandy


masha + rebecca - jag håller med er båda. grunden i det hela om ens hon Johanna menade så är att bara för att man inte skriver om politik och krig så betyder inte det att man är hjärndöd och inte bryr sig om någonting. det är ett jättekonstigt sätt att diskutera. den här bloggen är inte mitt sätt att vilja öppna folks ögon, den här bloggen är för mig, för att kunna skriva av sig.
och nej - stureplansbrudar är inte hjärndöda - jag känner många såna och de är helt okej :) jag kommer för övrigt själv från östermalm.
men "stureplansbrudar" är också ett begrepp som man kanske inte heller ska ta fasta på så hårt. ett onödigt skällsord kanske. jag tror inte rebecca faktiskt menade att alla stureplansbrudar är hjärndöda.
Och ja - man kan vara jätteintresserad av nya acnekjolen och samtidigt gå hem och läsa kafka. det finns inte nåt som säger att det inte skulle vara så.
och självklart är miljö och överkonsumtion ett stort problem - men det är ändå inget jag planerar ta upp i min blogg, om jag inte skulle känna för det dvs.
förövrigt har jag precis skrivit en bok om globalisering som kommer att delas ut till alla gymnasieelever i maj - så håll utkik!

malena - baby! är du tillbaka i stockholm nu? vi borde ses. puss.

2007-04-19 @ 22:04:23
URL: http://www.niotillfem.blogg.se
Postat av: sandra

masha, johanna B och rebecca, läs den här den var bra!:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1048331,00.html

2007-04-20 @ 23:26:19
URL: http://www.niotillfem.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits