i den rosa kuben.



Jag köpte boken
Pink Box på amazon.
En amerikansk kvinnlig fotograf åkte till Japan för att undersöka hur det såg ut på japanska sexklubbar.
Japanska sexklubbar liknar inte något annat i hela världen.
Med tanke på hur himla strikt hållet det japanska samhället är är det ganska så fascinerande.
När jag var i Tokyo med Tobias förra året så dog nästan våra japanska vänner om han pussade mig på kinden. Man gör inte sånt ute på gatorna. Man håller inte varandra i handen.
Men på Japans sexklubbar leker man med varenda vriden fantasi. Kanske är det ett sätt för de strikta japanerna att breaka sig fria från de hårt hållna traditionerna.
Himla underligt är det. Och fascinerande. och färgglatt och fruktansvärt absurt.



I de japanska sexklubbarna är inga utlänningar välkomna. Dels för att de kan bära på sjukdomar. Och dels för att de inte förstår reglerna. För att ingen ska råka illa ut så får kunderna skriva på långa listor exakt vad de vill ska hända under sin kväll.
exempel:

Basic Course: You are allowed to cum 2 times.
A Basic play style
1 girl watches penis and make conversation
2 No conversation

1. Want to have pants taken off
2 Take off pants by myself

Varenda liten del är redan bestämd när de träffas.




Varje klubb har olika teman. och de här teman kör de verkligen fullt ut på.
Bilden här över är från klubben "Stewardess fantasy club". Den är uppbyggd som i ett flygplan och flygvärdinnor går runt och hånglar med sina kunder, ger dem drinkar och samtalar. Väljer man "businessclass" så blir det hela lite mer avancerat.
Det finns en annan liknande klubb som heter "Rotating nurse make-out club" där kunderna istället är patienter och tjejerna sjuksköterskor. Man sitter i sitt patientrum i 40 minuter och när man minst anar det kommer det in sjuksköterskor och kysser en.


på den här klubben pratar man i telefon. Det finns en springa i golvet som det kommer luft ifrån. Om man vill kan man be flickan man pratar i telefon med att ställa sig där under så man kan få se hennes trosor.


På "Anime character fantasy club" väljer man sin favoritmangafigur som sedan utför oralsex på en.

Andra underliga teman är "rotating sushi breast-touching pub" där tjejerna är döpta till olika sushibitar. Männen sitter i rad och varannan minut får de hångla med en ny flicka. "Race queen soapland" där man får bada med tjejer i formel 1 uniformer. "Marilyn Monroe club" där alla bär femtiotalsklänningar. "Classroom fantasy club" där man antingen får träffa en skolflicka eller en lärare. Rummen ser verkligen ut som klassrum med mattetal på svarta tavlan, skolböcker och skolbänkar. "Make out fantasy movie theater" där nman har sex med tjejer samtidigt som man kollar på bio i 3D glasögon och äter popcorn. "Green gel play" där man badar i ett badkar fullt av grönt slime.
Listan kan bli hur lång som helst.




Det är inte bara män som går på sexklubbarna. Vad som också är hemskt populärt är så kallade "Host Clubs".
Det är inga konstigheter om man efter jobbet går förbi en host club för att träffa män. Trots att Japan är ett i-land om något är det ett av världens mest förtryckande länder att bo i som kvinna.
Många kvinnor går till host club för att de behandlas illa i vanliga livet och vill känna sig uppskattad. På Host klubbarna blir kvinnorna behandlade som drottningar. Männen slåss om att tända deras cigaretter, de står utanför toaletten med en handduk som de kan torka händerna med när de kommer ut, och de har givetvis sex med dem.
Och alla vet att det är på låtsas. Men ändå spelar det ingen roll.

Jag är inte för prostitution. Inte någonstans. Japan har en kultur som jag inte riktigt kan greppa.
De flesta tjejerna som är prostituerade gör det här vid sidan av för att ha råd att gå på college. Klubbägarna erbjuder tjejerna en alibi-service. De kan ge ett telefonnummer till sina föräldrar och när de ringer när dottern "arbetar" svarar receptionen som om det är på ett café eller ett kontor.
Det här är något annat än sexklubbar i Europa och USA.
Men jag tror också att det är viktigt att man ska ha i åtanken att när man packar om saker i gulliga förpackningar kan det lätt kännas mer oskyldigt än vad det egentligen är.
Det är fruktansvärt samtidigt som fascinerande. Det är obehagligt men intressant.
Jag låter er tycka vad ni vill.
En annorlunda bok är det i alla fall.

Läs mer här

Kommentarer:
Postat av: Bea

haha, herregud!

Postat av: Micaëla

väldigt intressant och facinerande måste jag säga..

2007-12-02 @ 16:28:13
URL: http://iamyou.blogg.se
Postat av: shifte

intressant inlägg! det är nog väldigt svårt att förstå hur det är att leva i Japan om man själv inte bor där

2007-12-02 @ 16:34:06
URL: http://shaft.blogg.se
Postat av: JNo

hm.. prostutition är en väldigt svår fråga.. Jag var väldigt länge helt emot det till 100%. Men nyligen har jag börjat inse att det inte är så lätt. Nu pratar jag givetvis inte om tvångsprostutition eller trafficking eller något sådant- det är jag fortarande emot.

Men det finns människor som inte kan föreställa sig att arbeta på fabrik eller ha något annat slitsamt arbete, eller till och med ett kontorsjobb kan verka som ett helvete för en del. Det är inte många som har lyxen att jobba med något de tycker är jätteroligt, utan för många handlar det helt enkelt om att tjäna pengar för att överleva.

Jag kan inte föreställa mig att sälja min kropp. Men å andra sidan kan jag verkligen inte föreställa mig att plugga ekonomi heller. Och det vet jag att det finns många som till skillnad från mig verkligen vill.

Vänner till mig som har argumenterat för prostitution har menat på att det finns människor som saknar den sociala kompetens som krävs för att lära känna någon människa så bra att man har sex utan pengar involverade.Det är inte alltid så lätt för mig/oss som lever rätt så "vanliga" liv att förstå hur det skulle vara att veta att man inte har en chans till intimitet om man inte betalar för det.

Och, var går gränsen för prostitution? Hur är det med kvinnorna (eller männen för den delen) som gifter sig/ lever med någon främst för att leva ett ekonomiskt tryggat liv? Är inte det en form att förfinad prostitution? Jag kände en sådan kvinna en gång. Som skiljde sig från sin man och man märkte hur hennes självkänsla steg.. men sedan erbjöd han henne ett liv i lyx och vips så var de gifta igen...

Men även om tanken på att ha sex för pengar fortfarande faktiskt äcklar mig, så inser jag att det finns en marknad. Och människor som är villiga att tjänstgöra där. Jag lever nu i ett land där prostitution är tillåtet och i början blev jag förfärad över sexannonserna i tidningarna, bordellerna och så vidare. Jag uppfattar det som smutsigt och vill fortfarande egentligen inte se det. Men jag kan inte längre vara helt emot det.
Dessutom är jag av uppfattningen att prostitution alltid kommer finnas och att göra det olagligt försämrar bara villkoren för de prostituerade.
Men jag tror däremot inte att legalisering av prostitution skulle motarbeta trafficking. Det är något helt annat och jag tror inte att de som "bara" går till vanliga bordeller är samma män som våldtar
kidnappade unga tjejer.

Usch, det är en hemsk värld, men att förbjuda prostutition har inte gjort den bättre, bara finare till ytan...

Oj, vilket långt inlägg. Och som du skrev. Alla får
tycka vad de vill. Jag ville bara visa att det inte är svartvitt. (men vad underbart det hade varit om världen vore lite mer svartvit, som i en Disneyfilm.)

I övrigt: din blogg är jättemysig och jag läser gärna.

2007-12-02 @ 16:35:08
Postat av: Sarah

Den japanska kulturen är så fascinerande. Min bror har sedan länge läst väldigt mycket om japan och läser nu japanska.. Jag blir alltid lika förvånad när han berättar om samhällsstrukturen där. Och nu! Fast det är klart, som du säger "Kanske är det ett sätt för de strikta japanerna att breaka sig fria från de hårt hållna traditionerna". Det är som överbeskyddande föräldrar och revolterande barn. Dock tycker jag att det är synd att det ska behöva leda till prostitution..Intressant inlägg måste jag säga!

2007-12-02 @ 16:53:00
URL: http://lostdetective.blogg.se
Postat av: Anonym

typ ett svar till JNo:

Jag har väldigt svårt att se någonting positivt med prostitution då det per definition är kvinnoförndedrande. jag tror inte att någon människa väljer att prostituera sig framför ett annat "slitigt" yrke, då också prostition är slitigt. Dessutom är inte sex en rättighet. Jag förstår inte varifrån den retoriken kommer. Om folk har problem ska de få hjälp med dem och inte chansen att köpa sex för pengar.

Sen angående att legaliseraprostitution så tror jag att det är en dålig idé. jag tycker att den lagen vi har idag är bra som gör det olagligt att köpa sex men inte att sälja. den är till för att skydda kvinnor.

och ja, gränsen för vad som är prostition kan vara svår att dra, men så är det med det mesta. och när man väljer vem man ska dela sitt liv med så har man ett eget ansvar.

2007-12-02 @ 17:42:14
Postat av: Johanna

Jag vet inte vad jag tycker. Rätt eller fel? Nja, men intressant ämne är det i alla fall. Jag ser Japan som ett i-land, där tjejerna är söta och diskreta, men även ett land som förtrycker kvinnor någor fruktansvärt. Kulturer och traditioner kan man ju tyvärr inte förändra hursomhelst..

2007-12-02 @ 18:06:31
Postat av: Malin

Det är som du skriver faschinerande och otroligt "udda" (vem bestämmer vad som är normalt eg?) men du slår verkligen huvudet på spiken när du skriver att när man packar in det i en oskyldig och riktigt knäpp förpackning så glömmer man vad det egentligen handlar om. Prostutition är aldrig sockersött och fluffrosa, vad man än har för kostym på sig. Jag tycker det bara addar en sjukt läskig andra dimenson till det hela!

2007-12-02 @ 19:36:53
Postat av: H

"När jag var i Tokyo med Tobias förra året så dog nästan våra japanska vänner om han pussade mig på kinden. Man gör inte sånt ute på gatorna. Man håller inte varandra i handen."

Jag har sett en massa bilder på en japansk streetstyle sida där många par håller varandra i hand. Nu är det säkert så att kulturen är väldigt strikt, men håller de ändå inte på att förbättras eftersom de ändå lever i ett i-land? Jag säger inte att det du skriver är falsk utan det kanske ändå har blivit mer öppet i Japan?

2007-12-02 @ 19:49:09
Postat av: Nora

Mangafigur? Oj..

2007-12-02 @ 19:59:35
URL: http://aife.webblogg.se
Postat av: Nathalie

Hej! Ett bra tips på en tv-serie är Pushing Daisies, den har inte kommit ut i Sverige än men det känns som något du skulle gilla.

2007-12-02 @ 23:09:23
URL: http://droplet.blogg.se
Postat av: Nadde

Alltså shit. Jag hade ingen om detta med sexklubbar. Var något helt nytt för mig. Jag har japanska släktingar, men detta är inte ett ämne som vi diskuterar direkt...hehe. Men jävligt intressant. Ska checka in boken. Säljs den i Sverige förresten?

2007-12-03 @ 11:22:19
URL: http://glamourskvaller.blogspot.com
Postat av: fashionholic

men gud!! helt otroligt!!!!!

2007-12-03 @ 13:44:41
URL: http://fashionholic.blogg.se
Postat av: mothersvea.wordpress.com

Japan verkar vara ett sa konstigt men valdigt intressant land..dar traditioner och teknologi lever sida vid sida..det ar sa motsagelsefullt...de lever ett hogteknologiskt liv med antika traditioner.

2007-12-03 @ 15:22:39
URL: http://mothersvea.wordpress.com
Postat av: Karin

Väldigt fascinerande inlägg! Helt ofattbart att Japan kan vara så otroligt olikt alla andra länder och ha en marknad som inte liknar någon annan (både teknik- och sexmarknaden).

Folk brukar ju säga att Japan är framtiden. Kanske är det så? Kanske kommer sex bli mer öppet och få en mer självklar roll i samhället? Jag vet inte, men jag hoppas verkligen inte att världen blir såhär sexistisk och att kvinnor i framtiden hamnar i en marknad de har svårt att ta sig ur. Denna marknad riktar sig ju trots allt framförallt till män.

2007-12-03 @ 17:44:34
URL: http://strawberryaid.blogspot.com
Postat av: Lina

den där boken har jag funderat på att köpa. blir kanske så nu.

Postat av: Anonym

Varför skulle den här typen av "prostitution" vara farlig? Och jag anser inte att man säljer sin kropp genom prostitution, man använder den.

2007-12-03 @ 21:50:25
Postat av: Anonym

svar till anonym som svarar till jno
Man kan vara man och prostituerad, hur ar det kvinnofornedrande?
man kan som kvinna valja att vara prostituerad.Da ar det ett val, det ar inte fornedrande, det kalas for fri vilja.

2007-12-04 @ 01:21:48
Postat av: Karin

det är väl ingen som har sagt att det är kvinnoförnedrande att en man säljer sig till en kvinna?

självklart förekommer det men det är nästan ingen siffra alls jämfört med kvinnor som säljer sex.

Det är också ganska naivt att tro att allt som framstås som fri vilja är det. Du får ju såklart ha din egen uppfattning men jag kan säga att det är ganska långt ifrån hur verkligheten ser ut.

2007-12-04 @ 21:16:41
URL: http://strawberryaid.blogspot.com
Postat av: Nyhemkommen från ett år i Japan

Det är alltid roligt att läsa om Japan, vi västerlänningar verkligen älskar att framställa Japan som ett fantastiskt underligt land med seder och bruk som vi aldrig skulle kunna fööööreställa oss.

Och visst, Japan har ingen kristen tradition som ligger till grund för deras syn på sex (och synd etc etc) som t.ex vi svenskar har. Jag varken kan eller vill döma i detta men har den personliga åsikten att
man ska vårda och respektera sin och andras kroppar och det kan nog vara väldigt svårt i ett sammanhang där man säljer/köper.

I alla fall ett ord om host/hostess som du nämner. De allra flesta som går på host-klubb jobbar själv inom samma bransch (alltså hostess) eller prostituerad. Den främsta uppgiften man har på en host/hostess bar är att få folk att känna sig omtyckta och uppmärksammade samt att köpa av ställets ohemult dyra sprit. De som jobbar är samtalspartners som får timlön med bonus för dyr sprit såld. Det ingår inga sexuella tjänster. Inte på en host/hostess bar. Är man en god kund och kommer överens med någon speciell kund kan man ju själklart ses efteråt och det är tydligen brukligt att ge dyra gåvor (i utbyte mot sexuella tjänster). Det finns host/hostess barer som förbjuder sina anställda att ha ligga med sina kunder, den flirtiga stämningen och förhoppningen ger trognare kunder än sådana som redan fått nedlägga sitt byte sägs det.
Jag har själv vänner som jobbar som hostess och de har väldigt stränga regler, kunderna får inte ens ta på dem!
En host/hostess säljer snarare sin tid och sin omtanke än sin kropp men om man tänker på det kanske det också är prostitution?

2007-12-04 @ 22:48:10
Postat av: Anonym

Är det inte upp till var och en vad vi vill göra
med våra kroppar?

2007-12-05 @ 02:53:30
Postat av: sandra

bea - ja så himla galet

Micaëla - ja minst sagt.

shifte - ja det tror jag också.

Jno - jag tycker du ska läsa svaret till dig två inlägg under ditt. det var smart skrivet.

sarah - ja det är så underligt och konstigt men fascinerande.

anonym - bra sagt!

johanna - nej du har rätt. och det är svårt att förändra kulturer. men jag tror till exempel att få upp synen för hur andra människor lever och tycker är ett bra stort steg på vägen.

malin - ja helt galet läskig. men också - ingen form av prostitution är bra. men, japans är extremt kontrollerad och det gör att fler kvinnor inte far ännu längre ner i träsket med allt vad har att göra med (droger, våldtäker osv). det är så himla komplicerat. det finns inget svart och vitt. man måste veta vart man står bara och sedan kämpa för det. prostition är aldrig bra.

H - det har säkert blivit mer öppet i japan. det blir mer öppnare i alla länder ju längre in i framtiden vi kommer. men när jag var där så uppfattade jag det precis så som jag skrev.

nora- mhm.. oj..

nathalie - jag tror också jag skulle älska den! har faktiskt laddat ner avsnitt nummer ett i förrgår och tänkte se det idag :)

nadde- nej jag hade inte heller nån aning! så himla intressant bok. köp den på amazon. även om den kanske finns i sverige är det ändå billigare.

fashionholic - ja det kan man lugnt säga :)

mothersvea.wordpress.com - ja så är det verkligen.

Karin - sexualiteten kommer definitivt blir mer öppen i framtiden. men framtiden kommer också bli mer jämställd och därför känns det lite som en motsägelse att prostitutionen skulle bli mer acceptabel. bara som jag tror.

lina - gört!

anonym - ehm. okej.

anonym2 - fast sådär kan man inte riktigt säga. det är verkligen inte vem som helst som går och prostituerar sig. de flesta kommer från dåliga bakgrunder, har varit våldtagna, inte klarat av skolan, dåliga familjeförhållanden osv. prostitution är inte vilket yrke som helst och framförallt är det inte sunt. det är deppigt att folk får för sig att försvara något som skadar så fruktansvärt många kvinnor.

karin - instämmer.

Nyhemkommen från ett år i Japan - hemskt intressant läsning! och absolut, i pink box står det också mycket om den utvecklade geishatraditionen som bara handlar om sällskap och att bjuda på drinkar osv. man är någon slags värdinna av något slag. jag tycker inte att en host/hostess som säljer sin tid och "omtanke" är prostitution. men det är något som inte finns i vår värld och därför blir det svårt att jämföra det med något.

anonym - så kan man också tycka. men återigen, det är inte alltid så enkelt. prostitution är oftast inget frivilligt val. man kan tvingas sälja sig själv pågrund av pengaproblem, för att man har ett trasigt inre eller för att man helt enkelt vuxit upp i så pass dåliga förhållanden att man inte känner att man har något annat val. det är ytterst ytterst sällan att en medelklasstjej skulle ställa sig på malmskillnadsgatan, och det finns en anledning till det.

2007-12-05 @ 13:49:49
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: JNo

jo jag har läst det och jag håller inte med.

Problemet är när kvinnor menar på att det är kvinnorförnedrande, och inte inser att man inte alltid kan förringa andras val (de som frivilligt vill stå till tjänst med fysiska tjänster) med att säga att det är "kvinnoförnedrande". Det enda förnedrande är att vi kvinnor inte håller ihop utan oftast direkt drar slutsatsen att de som gör "konstiga" val inte har någon egen fri vilja eller förnuft att tänka med.

Det gör mig ledsen. Jag vet att det finns mycket som är "fel" med prostutition. Men är det kvinnoförnedrande i sig eller är det vår syn på kvinnor som automatiskt objektifierar kvinnan som är förnedrande?
Man måste rannsaka sig själv för att förstå varför man uppfattar saker som man gör.

Men men, det här är inte rätt forum för en sådan diskussion. Och jag kommer inte diskutera det vidare här. Jag tänkte bara företräda ett synsätt som inte är tillräckligt PK för Sverige.

2007-12-05 @ 19:39:19
Postat av: Karin

Vi/jag nedvärderar inte prostituerade kvinnor på något sätt. Snarare tycker jag att du gör det genom att inte inse att det är något självdestruktivt de håller på med (nu pratar jag inte om hostessen i Japan utan om prostituerade som säljer sex).

På ett sätt kan jag hålla med om att vi skiljer på oss själva och dessa kvinnor som är prostituerade, men jag gör det i alla fall inte för att jag anser att de är mindre värda än oss/mig utan för att jag tycker det är så otroligt mycket som skiljer oss åt. Men med detta sagt menar jag absolut inte att jag ser ner på dem.

Jag kommer alltid tycka synd om prostituerade för ingen av dessa kvinnor VILL försörja sig på detta sätt. Det står jag ändå för.

2007-12-06 @ 21:25:22
URL: http://strawberryaid.blogspot.com
Postat av: haruna

hej du.

intressant läsning, både kommentarer och inlägg, men som halvjapanska vill jag lägga in min syn på japan (alltså inte om prostitution)

japan är ju en del av mig och min kultur och innan någon protesterar har jag varit där många, många gånger :)



själva inlägget har jag egentligen inga direkta kommentarer till, det var intressant, men man får ha i åtanke att japan inte enbart är ett galet land med strikta samhällen. respekt är viktigt, men det skiljer sig mellan att vara respektfull och strikt.



men till läsare och kommentarer: det är okej för par att hålla varandra i handen, det sker öppet och utan att någon hemlig insatsstyrka rycker ut. det är sant att japan har sin speciella kultur där vissa saker är mycket strikta, men det är inte så allvarligt som folk oftast tror. japan ÄR extremt på många sätt; konstiga kläder på lustigt sminkade människor som äter rå fisk och så vidare – och vissa kan ha en strikt syn på livet, men det kan man i, i princip i vilket land som helst. många människor har en ”modern” syn på saker, men traditioner lever ju kvar. japan som land är ju otroligt välutvecklat men i takt med det – även invånarna.

2008-08-13 @ 22:55:16
Postat av: Sondrenatasha

Your site is best for specialist! i Like IT!

2009-07-17 @ 07:23:23
URL: http://sondrenatasha.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits