lova mig det.

Ah just det en sak till. Hittade en blogg på bloggtoppen och blev så sjukt ledsen efter att ha läst det här inlägget.
Hela mitt feministhjärta blir helt trasigt. Ska massa unga tjejer sitta och försvara brudar som Natasha Peyre som spretar med benen och har bröst så stora att de får ont i ryggen?
Vilka är de tjejerna och varför känner de att de måste göra det?
Alla ni tjejer - skaffa en vettig och grym förebild istället. Jag tror faktiskt att det inte är så jävla kul att hänga på Hells Kitchen på fredagarna, ständigt leta efter uppmärksamhet och trycka upp sig mot Bingo Rimér när en stureplan.se-fotograf går förbi.
Jag tror att det är mycket roligare att hitta nåt man är bra på (för det är ju inte direkt en egenskap att ha bröst).
Lova mig det. Lova mig att aldrig vilja hamna på framsidan av moore.
tack det var allt.
sov gott.

Kommentarer:
Postat av: linnea

Som feminist bör du väl då veta att alla har rätt att göra vad de vill med sina kroppar så länge det inte skadar någon annan?
Sen tror jag tveksamt att det är många som har typ Natacha Peyre som förebild helt seriöst.

Postat av: anna

alla har rätt att göra vad de vill med sina kroppar, men då ska man vara medveten om vad man utstrålar. och jo tyvärr finns det nog en hel del i tonåren som ser natacha som en förebild. alltså - det skadar andra. det beövs fortfarande fler starka kvinnliga förebilder som kan annat än visa sina bröst.

2007-05-22 @ 08:41:12
Postat av: Frida

linnea: Så du menar att så länge man bara skadar sig själv är det helt okej? Jag menar istället att det viktigaste är att älska sig själv och sin kropp och därför inte vilja göra något som skulle skada den. För du påstår väl ändå inte att någon kan må bra av att trycka in x liter silikon i tuttarna och svälta sig för att leva upp till ett sjukt kvinnoideal?

2007-05-22 @ 10:32:22
Postat av: anna K

ÅH du är så fruktansvärt otroligt bra sandra! det behövs verkligen fler tjejer som du!! jag är så less på alla företag som hela jävla tiden matar oss med sjuka ideal och när det till och med blir så att tjejer börjar tycka "jamen det här är inget konstigt! att se ut så är naturligt, det är vackert", ja då blir jag så himla lessen.

2007-05-22 @ 12:23:22
URL: http://navyblue.blogg.se
Postat av: johanna

jag förstår verkligen inte heller det där? liksom vad är naturligt med den där tjejen, och vem är osäker om inte hon? nej, jag tycker att det är sorgligt rent ut sagt. man ska hitta något man är bra på istället som sagt, du är bra tycker jag :)

2007-05-22 @ 13:01:03
URL: http://jaghamster.blogg.se
Postat av: Moa

Bra skrivet, idealen är sjukligt onaturliga. Det är klart att naket är härligt under naturliga former.

2007-05-22 @ 13:06:47
Postat av: anna

Mina ögon höll på att trilla ur ögonhålorna när jag såg bilden. Onaturligt, tillgjort och...såå år2000... Kom igen, utjatat eller vad? Jag som tycker att naturligt börjar bli "inne" igen.
Hare'gött!

2007-05-22 @ 13:28:13
Postat av: tove

Jag måste hålla med, det gör verkligen ont i en när man tänker på att många unga tjejer tror att visa brösten osv är målet till framgång, när det finns så många andra sidor av en själv att utveckla som ger så otroligt mycket större självförtroende och självkänsla än ett par bröst.

2007-05-22 @ 13:35:31
URL: http://www.toveback.blogg.se
Postat av: linn

det läskiga är när man börjar prata om att det handlar om att man har ett val och att kvinnor vill fläka ut sig och vara ett jävla objekt.
du har så rätt, det är klart att man vill göra något annat med sitt liv än visa upp sina bröst.

2007-05-22 @ 14:09:30
URL: http://linnleonardsson.blogspot.com
Postat av: Karolina

det är INTE ok.

2007-05-22 @ 14:29:55
URL: http://hannalinneakarolina.blogg.se
Postat av: Paui

Tack, äntligen någon med vett i skallen. Blir så trött på alla dessa blåsta fjortisbloggare. Har du läst det här? http://pingulicious.blogg.se/1179520378_nakna_brudar_i_mellan.html?cache=A444B9D6B1CD4C185637D2E4C944B8E4
"Den dagen jag har ett par snygga plastbröst..." Suck. Och att folk alltid ska få det till att man själv har dåligt självförtroende, bara för att man själv inte flashar sina opererade tuttar på framsidan av Moore...

2007-05-22 @ 15:58:29
URL: http://paui.blogg.se
Postat av: PrettyInPink

jag tycker jag läser sånt där var & varannan dag tyvärr, det är sjukt...

2007-05-22 @ 16:38:29
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: anna

Paui: Jag klickade mig in till den angivna bloggen. Hur gammal är egentligen tjejen?.. Det är nästan skrattretande hur de tjejerna tänker. De skulle gått kvar i skolan istället för att hoppa av och visa sig själva i tidningar... (Oj där lät jag lite "orätt" kanske, ursäkta... men jag blir faktist upprörd.) Enjoy your evening.

2007-05-22 @ 16:45:56
Postat av: Leyeli

Jag ser inte riktigt varför man inte skulle försvara Natascha Peyre. Naturligtvis är det ett sjukt ideal hon har fallit för och hon inspirerar nog väldigt många unga tjejer till att göra samma sak, vilket är fruktansvärt. Samtidigt är det viktigt att alla tar sitt eget ansvar, Natascha kan knappast ansvara för vad andra gör, på samma sätt som att det du skriver i din blogg får stå för dig. Att spotta på henne och tala illa om vad hon har gjort med sin kropp, är inte det lite att sparka in öppna dörrar?
Det jag menar är att vi tjejer ska hålla ihop, oavsett om vi har sillisar eller inte. Det finns ingen anledning att hata tjejer för att de har fallit för patriarkalet. Det är bara sorgligt, och faktiskt någonting som vi alla kvinnor gör flera gånger i livet, på olika sätt.

2007-05-22 @ 16:47:21
URL: http://leyeli.blogspot.com
Postat av: linnea

Ni som kommenterat, bland annat mitt inlägg.
För det första, jag är 17 år och GÅR skola, jag har höga betyg och stora framtidsutsikter. Idealkroppen för mig är den kropp man själv trivs i.
Ni är sjukt omogna som dömer en efter ett inlägg. Jag accepterar alla människor som de är och tycker inte man ska nedvärdera en person för att denne gillar stora tuttar eller vill operera dem. Jag sitter ALDRIG och säger "men guud vilken jävla fjortis varför gillar hon små tuttar, tragiskt" utan jag har faktiskt, trots mina 17 år (ni som är så mycket äldre och klokare!) att alla gillar vi olika saker och det är bara att acceptera. Det borde ni också göra. Det handlar om MORAL. Sen så tycker jag verkligen inte att alla måste operera tuttarna annars är man dum, jag skrev det där om operationen för att visa att jag tar fan ingen jävla skit från såna som er.
Det är NI som ska skämmas som beter er på sånt här vis.

2007-05-22 @ 20:17:33
URL: http://pingulicious.blogg.se
Postat av: B till Linnea

Lilla vännen, varför så defensiv? Varför så mycket ilska och frustration? Varför inte bara inte bry dig om vad "de andra" skriver, sätt dig högre än dem. De vill ju bara provocera, och de lyckas uppenbarligen - och det är då du framstår som liten och "fjortis". Däremot är du väldigt naiv i din egen kvinnosyn, jag föreslår att du tar dina höga betyg och läser grundkursen i genusvetenskap på universitetet, så kanske du förstår ett och annat i det grymt patriarkala samhälle vi lever i, men eller utan tuttar.

2007-05-23 @ 09:08:18
Postat av: Oh l´amour

Tur att det finns tjejer som du som har fattat grejen!
Hoppas bara att rästen av världen gör det snart! Tack för en bra blogg!

2007-05-23 @ 12:33:58
URL: http://ohlamour.blogg.se/
Postat av: Dita

Natasha Peyre är het på den här bilden. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tyckte det. Men bilden är laddad med så mycket mer än en sexig tjej, och jag tror att det är det som så många tjejer och killar missar. Allt de ser är den här snygga "perfekta" tjejen, sen att bilden säger hej kom och ta mig, jag är ett objekt för allmän beskådan, just här och just nu finns jag till, endast och enbart för att behaga er, det missar dom. Och det är det som är så nedrans tråkigt. Så även om bilden är het, så är den laddad med så mycket negativa delar att den blir sorglig. Tummen upp för dig Sandra och alla andra tjejer och killar som lyckas se bortom den "perfekta ytan", som lyckas läsa bilden och verkligen se vad den säger..

2007-05-23 @ 16:29:23
URL: http://dita.blogg.se
Postat av: veronica

Det handlar ju om att de som syns i media som Natacha till exempel inte ens duger som de är. Man måste ändra sig själv för att kunna bli accepterad och viktig (och tillfredställa män). Och folk tycker det är helt okej?
Heja Sandra!

2007-05-23 @ 21:28:49
URL: http://fashionette.wordpress.com
Postat av: sandra

Till allihopa - de flesta av er verkar ha så vettiga åsikter. jag blir så glad! fortsätt att ha dem så kommer det sluta med att patriarkatet smulas ner! puss.

2007-05-23 @ 21:34:00
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: Kristin

Jag är fjorton år. Jag tycker att man absolut måste få ha sitt eget val i livet, och Natacha Peyre enda egenskap är inte att hon har stora bröst. Utan att hon blir bra på bild. Det är också en talang.Och ifall ni tänker så här borde man ju klaga på alla modeller. Tror ni att twiggy, 60-tals modellen som alla tycker är skitcool, var så bra för 60-talets ungdommar? Jag kommer aldrig vika ut mig som Natacha Peyre. Jag tror inte på ett yrke man inte kan ha hela livet .
Men man msåte respektera hennes val. Desutom är svergie världens mest jämställda land. Och då ni börjar klaga på KVINNORNA i samhället, säger inte det ganska tydligt att det inte finns så himla mycket mer att klaga på ( förutom de ojämställda lönerna givetvis ).

2007-06-16 @ 10:59:28
Postat av: M.

Du är väldigt nice du. Var bara tvungen att påpeka att jag aldrig hört någon säga det där bättre. Tack. Stärkte mitt självförtroende en gnutta.

2007-07-08 @ 21:25:31
Postat av: Abdulvanja

Great .Now i can say thank you!

2010-01-18 @ 14:16:49
URL: http://abdulvanja.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits