jag blev lite upprörd på lunchen idag.

Till <[email protected]>
 
Hej, jag heter Sandra och läste er tidning Solo G för första gången idag.
Efter en snabb googling förstod jag att Solo G är lillasystern till SOLO, och riktar sig till en yngre målgrupp.
När jag bläddrade i tidningen blev jag chockad över hur tjejer och kanske framförallt deras (våra) kroppar framställs.
Det börjar redan på sidan 8, en stor bild på Gwen Stefani med rubriken "Jag älskar plastikoperationer!"
Hur tänkte ni då?
Sidan därefter har ni en intervju med flickan ni har på omslaget, Marie Plosjö. Hon har på sig en liten glittrig body och ni börjar artikeln:
"Lösögonfransar långa som påfågelfjädrar, tuggummirosa plutläppar, platinablonda extensionslockar. Och bröst stora som Waynes coffeemuffins."
Vilken härlig kvinnosyn ni verkar vilja ge era läsare!
Artikeln fortsätter med att Marie Plosjö berättar att hon och kompisen skakade hand på att de skulle vika ut sig i Slitz, att hon ville ha silikonbröst som såg oäkta ut och att det snyggaste hon vet är att vara jätteblond. Utan att ni varken kritiserar eller ifrågasätter detta. Nej, artikeln ger istället en bild av att Marie är en glad tjej som alltid lyckas vara så snygg.
Varför valde ni att intervjua henne? Vad var syftet? Och varför valde ni att göra plåtningen precis som om den lika gärna skulle kunna vara hämtad ur Slitz? Jag tvivlar på att Marie dök upp på intervjun i höga pumps och liten paljettbody.
Lite senare i tidningen har ni skrivit en artikel som heter "Botox - så funkar det!"
Jag citerar:
"Ingreppet tar inte mer än tio minuter och är nästan smärtfri"
"För det mesta kan man gå och jobba direkt efteråt utan att känna någon som helst smärta."
"Det är ganska ovanligt med komplikationer. Det vanligaste är att man kan bli lite svullen och få blåmärken."
Bredvid texten har ni lagt en för och efter bild på 23åriga och hemskt plastikopererade Ashlee Simpson som för att visa hur bra det kan bli.
Hur tänkte ni här? Artikeln är så uppenbart en uppmuntran till ingrepp. Varför vill ni informera era läsare om botox och hur enkelt det är att använda? Tänkte ni någonsin på att visa baksidorna, eller tänkte ni överhuvudtaget på hur det här påverkar en ung tjej?
På sidan 52 berättar ni hur ni har gett tre tjejer i åldern 21-30 så kallade bröstförstoringspiller och där de senare berättar hur det har gått. Ni berättar vad tabletterna kostar och hur länge man ska ta dem. Helt utan att kritisera hurvida det verkligen är bra för både kropp och själ att äta piller för att få brösten av växa.
Bredvid bilderna på tjejernas bröst är en stor bild på Scarlett Johansson i en klänning med pushup med bildtexten "Scarlett Johanssons bröst är naturliga och fina." Som om det var de som man skulle eftersträva. Vad vill ni säga? Att stora bröst är det som är snyggast?
Eller vad var poängen med artikeln?
Vi vänder sida och där har vi uppslaget med texten "Bästa genvägarna till en snyggare kropp." med underrubriker som "Så ser du smalare ut" och hur man får "sexiga lår". Ger det här en sund bild av träning tycker ni?
På nästföljande sida ska vi tydligen ha ångest över julbordet också. Vad ska vi undvika på julbordet? En bild på en vältränad och uppstylad kändis med bildtexten "Brittany Show står emot julens frestelser" skulle lika gärna kunnat fortsätta med "och då borde du också göra det."
"Skippa tårtan på bordet" står det. Varför då? Varför ska era läsare skippa tårtan på bordet? För att de inte får en tillräckligt het kropp då?
 
Jag undrar verkligen vad för slags bild ni vill ge till er målgrupp.
Efter att ha stängt igen er tidning så har jag lärt mig att det enda som är viktigt är att vara smal, ha stora bröst, stora läppar och i överlag alltid tänka på hur jag ser ut (se smalare ut). Att ni valde att göra er stora intervju med Marie Plosjö som faller in under samtliga av dessa krav är ju ett smart sätt för er att ge läsare ännu lite mer vatten på ångestkvarnen.
Hur tänker ni när ni gör Solo G och vad vill ni att unga tjejer ska känna när de läser er tidning?
 
Sandra Beijer
 

 
Från <[email protected]>
 
Hej Sandra och tack för ditt mejl!
Vi gör en kommersiell produkt.
Vi skriver om det som våra läsare tycker är kul och intressant.
Vål målgrupp är 18-30.
 
Bästa hälsningar
Johanna Söderlind Chefredaktör SOLO G
Hammarby kajväg 14
120 30 Stockholm

 
 
 
QUE?!

Kommentarer:
Postat av: Emma

ehhh vilket konstigt svar du fick!

Postat av: Kristin

Usch! Usch! Usch! (Det finns betydligt starkare ord att använda men tänke att de kanske inte passade här...) Finns dessa chefredaktörer (-er, hon är knappast den enda) verkligen på riktigt? Jag förstår inte hur man kan stå för en sådan tidning utan att gå sönder av dåligt samvete!

Dessutom tycker jag det blivit värre på sistone; feminism var under några år i alla fall något att sträva efter, medan det idag ses som fult och töntigt att ens nämna i dessa tidningar. Nej, fy fan för att de här tidningarna ens ges ut...

PS: Jag måste säga att det var duktigt av dig att i alla fall orka klaga, själv får jag aldrig ändan ur...

2007-11-23 @ 14:36:28
URL: http://klistin.blogg.se
Postat av: M

Jag tycker det var väldigt bra skrivet av dig.Det är bra att man våga frågesätta tidningens syn på kvinnor.Men det verckar att de vill framställa den kommiersella bilden av kvinnan vilket är väldigt fel.Och att svara så här *Vi gör en kommersiell produkt* är det ett mycket dåligt svar.

2007-11-23 @ 14:42:40
URL: http://madmosellcherry.tjejsajten.se/
Postat av: klara

herregud :o

2007-11-23 @ 14:43:57
URL: http://klrdvrdssn.blogg.se
Postat av: Amanda

Oh.My.God.

Som sagt ovan... förstår verkligen inte hur en person (chefredaktören) kan stå för en sån här tidning och det faktum att man medverkar till att människor mår sämre.

Helt otroligt. Skitbra skrivet av dig iaf.

2007-11-23 @ 14:44:08
URL: http://amandaelinmaria.blogspot.com
Postat av: Ludde

Vilken ruggig tidning. Och vilket märkligt svar. Jag tror inte riktigt hon förstod alla krångliga ord i ditt mail. Typ kvinnosyn, värderingar och uppmuntran.

2007-11-23 @ 14:49:03
URL: http://luddigt.blogspot.com/
Postat av: Anna

Jag blir minst lika irriterad som du när jag läser sådana tidningar, därför har jag slutat läsa dem. Håller med om att det var mycket bra skrivet och att du tog dig tid att maila och klaga!
Chefredaktörens svar var otroligt ynkligt, låter mer som en maskin som har installerade fraser som automatiskt skrives. Hon borde ha gett dig en mer ordentlig respons!

2007-11-23 @ 15:05:05
URL: http://kashiki.blogg.se
Postat av: Lisen

Hej Sandra,
Har lagt upp det du skrev på även min blogg - hoppas det var ok?
Allt bra med dig?
kram

2007-11-23 @ 15:23:24
URL: http://omnia-allt.blogspot.com/
Postat av: tove

fy fan alltså! det är sådana här tidningar som får mig att göra långa utläggningar om att det faktiskt är helt okej att HATA saker!

2007-11-23 @ 15:25:25
URL: http://toveeiraellinor.blogspot.com/
Postat av: Antonia

Okej? Var svaret verkligen seriöst? På riktigt? Jag hänger inte riktigt med här.. Först skriver du ett väldigt smart, noggrant mail med smarta iakttagelser och frågeställningar om ett (enligt min mening) mycket tveksamt och uselt innehåll i en tidning och du får typ 4 rader till svar, som dessutom låter lika inövade som multiplikationstabellen eller alfabetet.

Har knappt ens hört om tidningen och får verkligen ingen lust att läsa den nu heller. Innehållet verkar helt sjukt och chefredaktörens svar ger inte precis en bättre bild av tidningen. Förstår inte hur man kan jobba på en sådan tidning, skriva sådana artiklar och stå för en sådan kvinnosyn som de verkar förmedla. Fast om man ser till svaret du fick så verkar de ju inte kunna stå för det heller, eftersom de inte ens kunde ge dig ordentliga svar på de frågor du ställde..

Usch jg blir upprörd. Mest upprörd av att de inte ens kan ge ordentliga svar, diskutera. Fast på sätt och vis förstår jag dem. Är väl lagom svårt att hitta vettiga argument för sådana artiklar och ett sådant "ideal" de verkar utstråla.

2007-11-23 @ 15:26:28
URL: http://mouette.tjejsajten.se
Postat av: Mimo

Jag är verkligen imponerad att du tog dig tid att skriva till dem och förklara vad du verkligen tycker. Jag håller med dig fullt ut och tycker att det var det mest kortfattade och idiotiska svaret på länge...

2007-11-23 @ 15:30:49
URL: http://mimostyle.webblogg.se
Postat av: DC

Tragiskt. Hur ska vi kunna satsa på jämställdhet när media ser ut såhär, när unga får det här stoppat i sig genom halva sin uppväxt. Ta en titt i en vanlig leksaksbutik, eller på kläderna för små barn, så förstår man varför utvecklingen går så långsamt.

Och f.ö tror jag knappt att Solo (den äldre versionen) har sina läsare i åldersspannet 18-30. Dags för veckotidningarna att ta sitt ansvar? (Har de etik och moral i journalistutbildningarna?)

2007-11-23 @ 15:56:07
URL: http://qawait.blogg.se
Postat av: néa

jag bara älskar det faktum att du verkligen tog saken i egna händer och skickade in ett mail med allt det man tänkt varje gång men aldrig orkat skriva ner.

helt sjukt bra!

vi borde göra en protest mot hela tidningskonceptet, speciellt när det är så att tidningen kallas "girl". jomen tjena, åldern 18-30 år? det är bara 15åringar som köper tidningen.

2007-11-23 @ 16:02:13
URL: http://sagoprinsessa.blogspot.com
Postat av: karin a

Så länge folk köper tidningar som SOLO G kommer de att produceras. Uppenbarligen är det snask och skvaller som de flesta vill ha och eftersom det då går att tjäna pengar på är det just det man gör. Inte konstigare än att försöka sälja med chips/läsk/godis till överviktiga! Sluta läs och tidningarna med liknande innehåll kommer försvinna autmatiskt!

2007-11-23 @ 16:05:03
Postat av: elin

Jo vi har mycket etik och moral!! Åtm på min utbidning. Det här var ju fan för mycket!! Så jävla lamt svar på en saklig och bra fråga. Fy fan för så jävla mycket journalistik, gäller att jag o mina klassisar gör media lite mer feministisk när vi går ut!! Finns så jävla mycket skittidningar tyvärr...blä!

2007-11-23 @ 16:06:01
Postat av: Ulrika

Fantastiskt bra skrivet av dig. Det är nog många som bara skulle strunta i tidningen, men att du skickar ett långt personligt brev är ju toppen! Förstår inte att man har kvar en sån här skittidning när man tar bort Modette som var både personlig, hyllade den egna stilen och som inte skrev att man ska skaffa silikonbröst om de är A-kupa.

Blir smått irriterad alltså!

2007-11-23 @ 16:08:47
Postat av: masha

så extremt jävla dåligt och provocerande(!!!) att hon inte ens kunde bemöda sig att möta kritiken. jävla idiot. skittidning.

2007-11-23 @ 16:10:52
URL: http://cutandglue.blogspot.com
Postat av: ina

mycket bra skrivit sandra! tråkigt att de inte kunde ge fler motiveringar till varför de vill sälja en sådan tidning. skall också kolla in dem för att skriva mail till dem eller gå till dem för att fråga ut dem! bort med kassa tidningar som ge urusla värderingar!

2007-11-23 @ 16:16:14
URL: http://www.winterbarn.blogg.se
Postat av: j. nguyen

Herregud. Vad är det för IQ-befriade människor som sitter på den där redaktionen egentligen? Inte nog med att dagens skönetsideal har krympt så sjukt mycket i åldrarna. Hur lågt vill dem att man ska sjunka? Varför inte uppmuntra om det personliga och unika varje person har, istället för att försöka hitta ett mönster som alla ska följa? Fyihelvete säger jag bara.

2007-11-23 @ 16:17:41
URL: http://nguyen.blogg.se
Postat av: gallon.blogg.se

ah tjejen! Bra skrivit. Skribenterna bakom denna tidning anser ju sig själva vara kritiska mot det gällande kvinnoidealet, vilket dom uppenbarligen inte är. Istället för uppmuntrande artiklar så väljer dom en helt annan väg. Enligt mig, fel väg. Silikon, botox, magra kroppar i fokus. Denna eviga fixering på vikt får mig att må illa! Sen är det skamligt att johanna Söderlind svarar på det sättet. "Vi skriver om det som våra läsare tycker är kul och intressant". och det skulle vara bröstförstoringsmedel, botox, marie plosjö!? O mygod. Konsumenterna har en otrolig makt. Köp inte tidningen.

2007-11-23 @ 16:20:02
URL: http://gallon.blogg.se
Postat av: Bettina

Bra formulerat mail med en vettig mening. Från din sida. Svaret däremot var ju lite...ja.... Det förbättrar ju inte direkt bilden av tdiningen så att säga.

2007-11-23 @ 16:22:53
URL: http://stbettina.blogg.se
Postat av: Ida

Väldigt bra skrivet! You go girl! Dåligt av dem att inte ge dig ett bättre svar. Har läst den tidningen någon gång, men aldrig läst klart den. Målgrupp 18-30? Hmm...riktar sig då Solo till personer 30+ och uppåt då? Skulle inte tro det....

2007-11-23 @ 16:25:53
URL: http://idarebecca.webblogg.se
Postat av: néa

nu har jag med mailat de där typerna och frågat vad tusan de sysslar med som inte ens kan bemöta kritik som de får...

2007-11-23 @ 16:26:58
URL: http://sagoprinsessa.blogspot.com
Postat av: Tove Bäck

Sandra vad bra gjort av dig tycker jag. alldeles för få människor gör något åt saken när de blir arga över sådana saker. Du gav kritik utan att bli rabiat, tycker du formulerade dig utmärkt. Verkar inte som att chefsredaktören ens hade något att komma med, kunde ju inte ens försvara sig på ett vettigt sätt. Veckans bravo går till dig!!

2007-11-23 @ 16:29:05
Postat av: jossan

solo g är verkligen världens hemskaste tidning! när man läser den kan man bara inte fatta hur någon kan köpa den eller jobba där. tack för att du reagerar!!!

2007-11-23 @ 16:41:28
Postat av: Camilla Andersson

Jag älskar SOLO G! Jag tycker att den är bra. En bra mix lixom. Den som inte gillar skvaller behöver ju inte köpa den. Jag älskar gossip. Underbart!!!!!! Men alla tycker olika ju.
Kramiz

2007-11-23 @ 16:53:56
Postat av: alexandra

..."Vi gör en kommersiell produkt.Vi skriver om det som våra läsare tycker är kul och intressant."...Jaha sa det enda som intresserar 18-30ariga tjejer ar brost ,blont har och botox?(hur manga rynkor har egentligen en 18 aring?) Chefredaktoren hade lika garna kunnat lata bli att svara.

2007-11-23 @ 17:08:27
URL: http://mothersvea.wordpress.com/
Postat av: Jessica

nee, nu blir jag väldans arg och det blir jag inte så ofta. vad är det för sjukt samhälle vi lever i? vad vill vi säga våra barn eller alla unga?

usch, jag vill aldrig skaffa barn till den här världen. den är sjuksjuksjuk.
titta bara på mtv en halvtimme och man mår illa. videofilmerna ser ju ut som porr (nästan). och alla reklambilder runtomkring med alla perfekta människor.

/från en sur fröken.

2007-11-23 @ 17:11:07
URL: http://vintagedarlingblog.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Coolt och bra att du sa i från!

2007-11-23 @ 17:16:41
Postat av: Jessica

nu har jag skickat mitt första hatmail i mitt liv. ever. och det gick till g-solo-redaktionen.

2007-11-23 @ 17:18:00
URL: http://vintagedarlingblog.blogspot.com/
Postat av: cf

you go girl!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2007-11-23 @ 17:27:56
Postat av: Bettina

Bra gjort! Tänk om alla mailbombade henne och alla andra puckade tidningars redaktioner under helgen, vilken komplicerad måndag hon med andra lär få. Mycket ord i ordboken som får slås upp, he he. Och vilken förolämpning att de påstar sig vända sig till 18-30 åringar. Ursäkta?!

2007-11-23 @ 17:31:40
Postat av: Julia

Ååååh jag blir så äcklad! Men ditt mejl var jättebra.

2007-11-23 @ 17:36:29
Postat av: Emilia

Bra mail! Den tidningen innehåller bara massa skit för det mesta.

2007-11-23 @ 17:49:23
Postat av: Linda

Bojkott helt enkelt!

2007-11-23 @ 17:51:40
Postat av: Mikaela

Jag blir så ledsen. Redaktionens tidning borde vara mer än medveten om vilka det är som läser deras tidning. Det har väl aldrig spelat någon roll att veckorevyn riktar sig till de som är 18 och uppåt, jag var ändå 14 när jag började läsa. Eller Frida, som skall vara för 15åringar som jag läste när jag var 11. Och "åldersgränsen" spelar ju förövrigt ingen roll. Det är ju inte mer okej att skriva så okritiskt om allt i en tidning som har 18åriga läsare. Suck. Världen, alltså. Ibland ger jag upp.

2007-11-23 @ 17:57:57
URL: http://www.kvinnogatan.blogg.se
Postat av: kaka

äh, tabu att tjata om sånt där...det är så det är, tidningarna skriver om det vi vill läsa, inte tvärtom. visst e det sjukt med "gå ner i vikt" eller "få cameron diaz kropp på tre veckor" i en tidning för yngre, men det är ju det dom unga vill läsa om, och som hon sa, den är från 18-30 så what to do.

hej!

2007-11-23 @ 18:04:10
Postat av: ania

AAAHAGAGAGA, det kliar i hela kroppen pa mig!

2007-11-23 @ 18:08:21
URL: http://everydayglamour.blogspot.com
Postat av: veronica

Jag blir så glad när tjejer faktiskt säger ifrån.
Men fyfan för svaret du fick.

En gigantisk kram till dig!

2007-11-23 @ 18:22:48
URL: http://fashionette.wordpress.com
Postat av: karin

bra gjort. Det är inte ofta folk slår slag i saken!

2007-11-23 @ 18:38:36
Postat av: leila

du är så jävla BRA som reagerar och skriver kritiserande mail, sandra. jag blir glad och hoppfull när du står upp för tjejer och kvinnor, särskilt de som inte orkar stå upp för sig själva. såna här tidningar kan till och med jag ibland läsa utan att se med mina kritiska ögon. det är fult, hemskt och katastrof. men som sagt, jag känner lycka när du reagerar. mer sånt.
kram.

2007-11-23 @ 18:54:38
Postat av: Lina

Det är så hemskt! Jag är 13 år. Runt omkring mig hör jag mina kompisar säga: "Jag är så ful"
"Jag är så fet" "Alla andra är så perfekta".
Mina kompisar är inte jätteytliga, men det finns ändå där hela tiden. Det är inte fel med att vilja vara fin, men man måste vara sig själv! Man måste vara stolt och nöjd över den man är! Våga vara den man vill vara, inte följa det sjuka skönhetsidealet som finns.

De finaste människorna som finns är de som ha de kläder de vill, se ut som de vill och är stolta och nöjda över vilka de är.

(När man har skickat ett så bra mejl borde man få ett lite bättre svar.)

2007-11-23 @ 19:00:24
URL: http://icelolly.blogg.se
Postat av: PrettyInPink

Jag blir så arg. Jag lägger upp detta på min sida om det är ok för dej?

2007-11-23 @ 19:06:01
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: felicia

jag kräks och spyr och bajsar på solo G och alla liknande tidningar. jag ska sprida budskapet och till slut ska dom sitta i ett hörn, med massa osålda exemplar runt sig och gråta.

och så vore det kanske ett bra wake-up call om fru Johanna Söderlinds nuvarande eller framtida 7-åriga dotter springer fram till mamma och frågar när brösten kommer. och när dom blir stora? och om hon får låna mammas smink. och sist men inte minst, säger att hon inte vill ha socker på julgröten för "man blir tjockis då".

gahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

2007-11-23 @ 19:30:56
Postat av: f.

åh nej. patetiskt svar av "johanna". Bra att du sa nåt!

2007-11-23 @ 19:34:36
Postat av: Sonja

jag tycker inte att solo g gör något bra överhuvudtaget, men själv säger du att du vill flasha dina revben. vilken slags förebild gör det dig till? think!

2007-11-23 @ 20:01:17
Postat av: michi

tyvärr har ju johanna rätt på nått sätt, de gör en kommersiell produkt riktad mot oss tjejer 18-25 och de funkar ju för att vi vill ju alltid gå ner i vikt (fyra kilo) eller nåt annat för att vi ska se bättre ut. VI är de som är dumma. när vi slutar hålla på så här som kommer den kommersiella produkten ändra sig och anpassa sig efter oss och våra behov. vi måste lära oss att leva som vi lär innan.
ja skulle inte skita mindre i att det står om att botox e ofarligt i nån skit tidning, ja hänger inte med sånna människor, ja läser inte sånna tidningar och kommer aldrig göra det.
fuck it, I say, let's get drunk and party! come on you angry motherfuckers!!!!

2007-11-23 @ 20:11:37
Postat av: shifte

hade nästan varit bättre om hon lät bli att svara på ditt mail..

2007-11-23 @ 20:23:04
URL: http://shaft.blogg.se
Postat av: My

Läskig tidning det där, själv jobbar jag på H&M och ser tusentals av aldeles för unga kvinnor (flickorebarn?) som är inne och köper sexiga underkläder och massvis av smink. jag vill bara krama om deras frusna små hjärtan och säga att det inte behöver vara på det här viset. jag blir ledsen.

2007-11-23 @ 20:56:57
Postat av: bella

haha vilket jävla svar hon gav...haha skandalöst.....

2007-11-23 @ 21:00:12
URL: http://dashuri.blogg.se
Postat av: irene

bra skrivet. fy fan vilket värdelöst svar, de kan uppenbarligen inte argumentera för sin sak.

fy skam!

2007-11-23 @ 21:47:48
Postat av: Ada

Till: [email protected]

"Hej,

Jag vill bara säga att jag är otroligt missnöjd med er tidning och instämmer till fullo med Sandra Beijers kritik av den (http://niotillfem.blogg.se/1195823996_jag_blev_lite_upprrd_.html#comment), mina reaktioner var exakt samma när jag läste tidningen. Jag tycker även att svaret du gav henne var
både pinsamt och oprofessionellt. Jag kommer att upplysa alla i min bekantskapskrets om den obehagliga och förnedrande syn på unga kvinnor som Solo G står för, och uppmuntra alla till en bojkott av tiningen."

Jag föreslår att alla som håller med, också berättar det för Johanna Söderlind.

2007-11-23 @ 21:57:10
Postat av: Ebba W.S.

Jag vet inte riktigt om jag håller med...
Tidningen må heta SOLO Girl, men jag har aldrig fått intrycket av att den vänder sig till yngre tjejer än vad SOLO gör. Den är mer som en billigare och mer skvallerinriktad tidning, där mode- och skönhetsdelarna är mindre "high fashion" och mer inriktade på Marie Plosjö-stilen. Hade det varit t.ex. Vecko-Revyn, som riktar sig till tjejer i nedre tonåren och alltid har haft ett uttalat pedagogiskt tilltal, då hade jag funnit anledning att bli upprörd. Men en tidning som riktar sig till myndiga tjejer är inte, ska inte behöva vara, pedagogisk. En person över 18 år ska vara utrustad med kritisk förmåga och ska få läsa vad som helst. Dessutom är det väl ganska uppenbart: Smaklösa personer läser smaklösa tidningar? Det kanske är tjejer som tycker att Plosjö-stilen är jättehet som läser tidningen. Och det ska de, som sagt, få göra om de vill. För de är vuxna människor.

2007-11-23 @ 22:01:39
URL: http://ebbaws.blogspot.com/
Postat av: Elin

Bra skrivet! Det behövs människor som inte bara tycker utan faktiskt handlar.

Och målgrupp 18 till 30; WHAT!? Tvivlar på att det är någon ÖVER 18 som läser tidningen.

2007-11-23 @ 22:08:29
Postat av: Susanne

Courage till dig som skrev ett riktigt bra mail.
Patetiskt till personen som svarar dig med detta simpla, oseriösa, ointelligenta svar.

2007-11-23 @ 22:13:54
Postat av: Bohemica

Jag tycker så mycket om dig för den person du verkar vara, naturlig och klok. Bästa mailet skrev du också, och fick tillbaka det mest skrattretande mailet.

2007-11-23 @ 22:24:00
URL: http://bohemica.blogg.se
Postat av: Björn

Skönt att du
bryr dig!
Vill vara mer så men nu mer så har jag en förmåga att knyta näven i fickan och gråta en skvätt i smyg.

Postat av: Jutta

Sandra jag älskar dej! Bra gjort, som fan!

2007-11-23 @ 23:23:25
URL: http://jutta.webblogg.se
Postat av: Valeria

Tänk om det vore fler som kunde engagera sig i dessa tråkiga propaganda artiklar.
De där få meningarna som chefsredaktören skrev tillbaka var skrattretande och lät mer inövad.

Du verkar vara cool och smart och jag beundrar dig för att du tog initiativet att skriva :)

2007-11-23 @ 23:26:12
URL: http://rookiecookie.blogg.se
Postat av: sara

Helt rätt! Vad bra du skrev det! Fan vilket lamt svar.

2007-11-23 @ 23:59:37
URL: http://sarasliv.blogspot.com
Postat av: Emma

Det där var det mest pantade svar jag någonsin läst. Har hon ens läst ditt mejl? Eller var det för långt, så hon skickade iväg ett standardsvar? Man kan ju undra.

2007-11-24 @ 00:26:46
URL: http://emmastankar.blogg.se
Postat av: anna

Åh, kan inte alla som kommenterat och skrivit "bra sandra" också skicka ett mail till solo g? då kanske de till slut tar sig tid med att svara ordentligt? jag ska minsann göra det!

du är bäst sandra! jag hoppas att detta bara är startskottet och att fler vågar göra som du hädan efter!

2007-11-24 @ 00:42:01
Postat av: Sarah

Är denna chefredaktör en människa?
Jag förstår inte hur man enbart kan tro att vinnande artiklar endast kan handla om skit. För det är bara skit. Det är inte ens lite intressant.

2007-11-24 @ 04:28:13
Postat av: Kelly

jag var tvungen att kolla upp vem den här marie polsjö är. det är fan helt jävla sanslöst att de har henne i en tidning som 13-åringar läser! Det behövs en tidning som DARLING (snälla kom tillbaka) som alternativ till den här vidriga skiten som kids köper idag!

2007-11-24 @ 10:52:21
Postat av: katt

så HIMLA bra skrivet. massa cred till dig tjejen!

2007-11-24 @ 11:00:04
Postat av: elin

jag blir så arg att jag spricker.
HUR kan man skriva om sådant? sover de gott om kvällarna, efter en arbetsdag bestående av att pumpa i unga tjejer sjuka ideal?
gör de det?

du är grym som ifrågasätter. svaret däremot, är obegripligt och plastigt.
heja dig, sandra!

2007-11-24 @ 11:36:22
Postat av: Anonym

bra skrivet!!

2007-11-24 @ 11:53:39
URL: http://metrobloggen.se/linder
Postat av: Frida

Jag blev så himla ledsen av det här. Väldigt bra skrivet av dig, och jag undrar verkligen hur chefredaktören tänker och hur hon klarar av att leva med den här tidningen på sitt samvete. Det är fruktansvärt!

2007-11-24 @ 12:08:06
URL: http://fridigt.blogg.se
Postat av: Hanna P

Att försöka få unga tjejer att "må bättre" genom att exploatera sina kroppar gör mig rasande. Jag är så fruktansvärt less på alla dessa tidningars dubbelmoral om hur man blir lycklig etc, tack för att du tog upp det!

2007-11-24 @ 12:19:58
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Maria

Frågan är hur den där Johanna kan sova om nätterna.

Du borde starta en egen tidning tycker jag.

2007-11-24 @ 15:07:25
Postat av: Elsa

Solo G är verkligen en helt sjuk tidning! Jag köpte den en gång för ett år sedan och blev faktiskt chockad! Jag tro inte direkt att särskilt många 30åringar läser solo G heller!
Det känns inte som om hon läste ditt mejl ordentligt... Ja, du gjorde åtminstone en riktigt bra grej! Egentligen borde alla som kommenterat här gå ihop och mejlbomba Solo G... ;)

2007-11-24 @ 17:16:27
URL: http://www.kamomill.blogg.se
Postat av: jossan

jag blir faktiskt inte förvånad att hon skickade ett så puckat svar för av det som jag har läst i tidningen verkar hon vara ganska puckad. hon använder utropstecken efter varje mening!!! det stör jag mig verkligen på. hon ska ju vara någon slags journalist liksom.

2007-11-24 @ 17:48:41
Postat av: Julie

Gud vad bra skrivet av dig! Har köpt den tidningen typ en gång - vilken blaska! Håller helt med dig!

2007-11-24 @ 19:14:43
URL: http://juliesdetaljer.blogspot.com
Postat av: Ida

Du får en verkligen att tänka till, bra skrivet. Typiskt att hon journalisten måste skriva ett så "officiellt" svar tillbaka. Hon kan inte medge att det är mycket skit i hennes tidning. Hoppas och tror att hon fick en tankeställare.

2007-11-24 @ 19:30:46
Postat av: olga

solo g är inte en lilla syster t solo längre! det är en egen tidning som faktiskt är rätt kul, dom hycklar inte! tycker chefens svar va skitkul, ha ha ha! skön tjej, klart hon inte orka svara på det där. varför köpte du tidningen liksom??

2007-11-24 @ 21:13:41
Postat av: till ebba von sydow

Att.; Ebba Von Sydow

"En person över 18 år ska vara utrustad med kritisk förmåga och ska få läsa vad som helst. Dessutom är det väl ganska uppenbart: Smaklösa personer läser smaklösa tidningar? Det kanske är tjejer som tycker att Plosjö-stilen är jättehet som läser tidningen. Och det ska de, som sagt, få göra om de vill. För de är vuxna människor."

kan du tänka ett steg längre, är du gullig? frågan är VARFÖR småtjejer tycker plosjöstilen är het och eftersträvansvärd. och hur kan du förvandla/reducera hela den här diskussionen till en fråga om smak och valfrihet? det här är en fråga om makt! vem definierar god smak? det är tydligt att detta, för dig, är en fråga om "god" vs. "dålig" femininitet, en fråga om klass, där dåliga tjejer förstorar brösten, är med i dokusåpor och fotas för solo g och bra tjejer är tongue-in-cheek, ett gulligt kuttersmycke till nån hollywood-hunk och blir intervjuad för vecko revyn (sen när är VR uttryck för bra smak?).

jag tycker att det är sanslöst obehagligt att du har så mycket inflytande som du har, ebba. fy fan för din konservativa mans- och kvinnosyn och din konsumtionshetsiga tidning. fy fan för din indelning av människor i kategorierna "smakfulla" och "smaklösa".

sandra, du är bäst. systerskap!

malena

2007-11-24 @ 23:08:03
URL: http://sexypimpinella.blogspot.com
Postat av: moa

jag hatar detta. jag hatar det. nåt så fruktansvärt hatar jag det.

2007-11-25 @ 00:01:27
URL: http://rainydaywoman.blogg.se
Postat av: moa

lika mycket som jag älskar det du gjorde. ska tilläggas.

2007-11-25 @ 00:03:53
URL: http://rainydaywoman.blogg.se
Postat av: Matilda

Det behövs fler som reagerar och inte bara är passiva. Tack för att du skickade mejlet! Ska man vara orationell och omoralsk för att man är komersiell? Och om det är detta ungdomarna är mest intresserade av så borde tidningen se det som något allvarligt istället för ekonomiskt gynnande!

2007-11-25 @ 00:05:48
URL: http://matildawarmarks.blogspot.com
Postat av: Ebba W.S.

Malena:
Jag är inte Ebba von Sydow. Hm jag tror jag överreagerade lite. Jag förstår att man kan bli arg av det utseendehetsande och dömande innehållet i en tjejtidning. Jag menade bara att eftersom tidningen inte riktar sig till minderåriga så har den inte en plikt att visa upp ett positivt ideal. Sen att småflickor läser den ändå går inte att hindra. Att det över huvud taget finns en lång rad specifika tjej- och damtidningar, från Julia och Frida till Elle och Amelia, som bara finns till för att berätta för oss hur vi ska se ut och vara bekräftar i sig att samhället är långt ifrån jämställt, och det blir nog svårt att hålla småtjejer från att upptäcka det i längden.
Det som däremot gör mig väldigt ledsen är att tidningar som öppet riktar sig mot tjejer i undre tonåren, t.ex. Frida och Vecko-Revyn idag inte representerar några bra ideal.
Jag tycker för övrigt att artikeln om Plosjö var ganska balanserad (har läst den nu), det var inte direkt "åh vad hon är snygg såhär ska du se ut". Plosjö representerar knappast heller ett superpopulärt ideal idag, snarare en subkultur.
Och nej, jag vill inte dela upp tjejer i fina flickor och dåliga flickor. Jag vill att alla ska vara sig själva!

2007-11-25 @ 13:19:11
URL: http://ebbaws.blogspot.com/
Postat av: johanna

alltså jag tycker att du är så himla bra, på alla möjliga vis. jag (och många andra) har nog skrivit det hur många gånger som helst, men det är något man inte kan höra för många gånger!

2007-11-25 @ 19:05:46
URL: http://jaghamster.blogg.se
Postat av: Agnes

Jävligt bra skrivet Sandra!

2007-11-25 @ 19:52:12
Postat av: Doria

Underbaert skrivet, hemska värld vi lever i. Inte konstigt att hela sverige är fjortis och fnask inflamerat. Död åt Solo! Död åt dumma fula AMrie Plosjö ifrån tro det eller ej BJUV!!(största bondehålan i världen) Död åt Solo, död åt kvinnoförtryck och bad syn på det vackraste i vägen. Flickor skall vara som de är, naturliga! Så som gud skapade dig. SÅ som du är Sandra, love it!

2007-11-25 @ 23:06:28
URL: http://fanatismenlever.blogg.se/
Postat av: AnnaP

Vad ska chefredaktören svara då? Hon får säkert tusen sådana där mail om dagen. Redaktionen skriver om sånt som dagens ungdom vill läsa om. Och dom måste göra det; annars är det ingen som köper deras tidning. Vad tycker ni hon skulle ha svarat?

2007-11-26 @ 08:13:57
URL: http://myanalife.blogg.se
Postat av: Anonym

Kan bara instämma - jättebra att du regerade och även (orkade) agerade! Ja varför "vill" tjejer läsa om sånt skit för? Skulle inte tidningar sälja annars? Skiten säljer för att det är socialt inlärt "tjejigt" och accepterat. Så genom att (re)agera som Sandra och genom att tex. inte låta våra döttrar läsa skittidningar eller gå i sexiga underkläder när de är typ 8 år så kanske man kan stävja lite av denna vidriga kvinnosyn. Men genom att bara hävda "att såhär är det" accepterar man och bidrar således till denna utveckling. Tror (som ngn klok person påpekade) att just denna tidning inte läses av någon över 18 så det hemska är att en tidning som denna verkligen sprider och påverkar unga kvinnors syn på sig själva och varandra. Fy fan!!

2007-11-26 @ 17:56:50
Postat av: s

Bra Sandra. Det är ordning på dig.

2007-11-28 @ 10:38:09
URL: http://chives.blogg.se
Postat av: Karin

Det är självklart att Solo Girl riktar sig till yngre tjejer - precis som Elle Girl eller Teen Cosmo gör. Att säga annat är att inte ta ansvar för den produkt de representerar.

Jag skulle vilja se en 20 plussare sitta och bläddra i Solo Girl? yeah right!

De här personerna bryr sig inte ett skit om unga tjejers hälsa - bara om att pumpa ut ännu mer ideal för att tjejerna ska fortsätta köpa tidningarna. Det finns inget hjärta i konceptet - bara ett vinstintresse. Det kallas att utnyttja svaga människor och tjäna pengar på dem.

Rent av vidrigt.

2007-12-03 @ 17:22:41
URL: http://strawberryaid.blogspot.com
Postat av: Amanda

Tycker det var riktigt bra skrivet av dej och fattar inte hur hon inte kan ha mer och säga än det hon sa. Menmen, hon vill väl behålla sin tidning.. Hoppas att hon iaf drog några slutsatser av vad du skrev och ändrar nånting i framtiden.. Men jag tvivlar på det...

2007-12-07 @ 18:43:55

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits